Publicerad: 2009-12-01

Baltics samverkanspris med entreprenörskapsinriktning till Tor Ny

NYHET Professor Tor Ny, Umeå universitet, får Baltics samverkanspris för att han har tagit initiativ till och ordnat finansieringen till uppbyggnaden av framgångsrika Umeå Biotech Incubator, UBI.

Foto: Mattias Pettersson

Tor Ny blev väldigt glad när han nåddes av beskedet per telefon i Spanien tidigare i höst.
– Det här var en fin present. Jag var i Spanien och firade min 60-årsdag. Det här är ett viktigt pris eftersom det uppmärksammar universitets verksamhet som leder till direkt samhällsnytta. Att starta upp nya företag är en svår och mödosam process. De entreprenörer som tar på sig den uppgiften bör få all support och hjälp som är möjlig, säger Tor Ny.

En bro för forskare

UBI bildades 2003. Verksamhetsidén var att skapa en campusbaserad infrastruktur med uppgift att främja entreprenörskap och underlätta bildandet av start up-bolag inom bioteknikområdet.

Företaget har sedan starten stöttat många forskare och entreprenörer så att de har kunnat flytta ut sina idéer från forskningslaboratorierna och omsätta dem i företag. Drygt tio bioteknikföretag har startats med UBI:s hjälp.
– Man kan säga att UBI fungerar som en bro för forskare som vill bli entreprenörer. UBI är inte bara ett företagshotell utan till stor del fokuserat på praktiskt laborativt arbete i nära samarbete med universitetet och dess forskare, förklarar Tor Ny.

UBI erbjuder välutrustade laboratorier och utrustning till forskare som vill starta bioteknikföretag och har egen teknisk personal som kan bistå med visst praktiskt laborativt arbete. Dessutom hjälper UBI till med projektledning, externa konsulter, affärskontakter och initialt såddkapital.

Företag i Ryssland

Tor Ny har själv byggt upp ett par egna bioteknikföretag som arbetar med utveckling av produkter för infektionsdiagnostik och läkemedel som påskyndar sårläkning. Tillsammans med ryska forskare har han startat ett företag i St. Petersburg som sedan fem år tillverkar och säljer registrerade diagnostiska produkter till den ryska sjukvården.

Professor Tor Ny, institutionen för medicinsk kemi och biofysik, blir den förste mottagaren av Baltics samverkanspris med entreprenörskapsinriktning. Prissumman uppgår till 100 000 kronor och priset delades ut i samband med universitetets årshögtid i oktober.

Läs också pressmeddelandet (2009-09-11): Baltics samverkanspris med entreprenörskapsinriktning

Redaktör: Carina Dahlberg