Publicerad: 2014-02-24

Barn och unga presenterar framtidens bibliotek

NYHET Frisk luft, fåglar, fjärilar och ljud från en porlande bäck. Öppet för alla, dygnet runt och med ett magnetfält håller ordning på alla böcker. Så skulle Umeå universitetsbibliotek se ut år 2060 om barn och unga i Umeå fick bestämma. Torsdagen den 27 februari presenterar de sina idéer.

I samarbete med Kulturverket har Umeå universitetsbibliotek och Ålidhems skolbibliotek i projektet Fair City arbetat med elever från klass 2 B på Carlshöjdsskolan, klass 4-5  på Ålidhemsskolan och introduktionsprogrammet på Fridhemsgymnasiet.

Tillsammans med bibliotekarier och konstnärer har eleverna diskuterat, fantiserat och visionerat om hur kunskap har förmedlats genom historien och hur de tror att det framtida biblioteket ser ut. Hur ser det rättvisa biblioteket ut? Finns det några böcker i framtiden?

Välkommen till Umeå universitetsbibliotek (UB) torsdag den 27 februari för att träffa de barn som varit med i projektet och ta del av en paviljong och en utställning om framtidens kunskap.

Hållpunkter:

Kl. 9.00 Carlshöjdsskolan klass 2 kommer till UB

Kl. 12.00 Ålidhemsskolan klass 4 kommer till UB

Kl. 15.00 Paviljong och övrig utställning invigs i Studiesalen på UB

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lenita Brodin Berggren, projektledare Umeå universitetsbibliotek
E-post: lenita.brodin.berggren@ub.umu.seTelefon: 090-786 74 40