Publicerad: 2009-08-04

Barn skapar egna datorspel på universitetet

NYHET Under veckan går 20 barn i åldern 8-9 år en kurs på Umeå universitet där de lär sig göra egna datorspel och interaktiva berättelser. Kursen bygger på en plattform som utvecklats vid MIT Media Lab i USA.

Mellan klockan 13-16 från och med tisdag kommer de 20 eleverna från Minervaskolan att lära sig göra egna datorspel i universitetets språklabb. Måndag den 10 augusti bjuder eleverna in till vernissage i Humlab där spelen visas upp på stora skärmar för föräldrar och andra inbjudna.

Kursen kallas ”The game gurus: Learning how to learn Scratch. Scratch är en fritt tillgänglig plattform som utvecklats vid Massachusetts Institute of Technology, MIT Media Lab i USA.

Arrangör för kursen är Humlab vid Umeå universitet och initiativet kommer från kursledarna Gabriel Adauto och Stephanie Hendrick, båda verksamma vid Humlab. Gabriel är student på Stanford University, han är programmerare och har arbetat i ett flertal nya IT-företag i Silicon Valley. Han har också hållit liknande kurser med barn i USA. Stephanie är doktorand på institutionen för språkstudier och forskare vid institutionen för kultur- och medievetenskaper vid Umeå universitet. Hennes forskning handlar om bloggar, ungas nätkulturer och youtube-kultur.

– Barnen kommer att lära sig att lösa logiska problem och arbeta i grupper med att programmera enkla datorspel. De kommer att behöva kombinera teknologi, kreativitet och samarbetsförmåga för att lyckas, egenskaper som man alltid har nytta av att kunna. Förhoppningen är att de ska bli så inspirerade att de fortsätter med sitt skapande även efter kursens slut, säger Gabriel Adauto.

Media är varmt välkomna till vernissagen! Tid: måndag 10 augusti, klockan 18.30
Plats: Humlab, en våning under universitetsbiblioteket.

Det finns också möjlighet att avtala tid för att besöka kursen under veckan (dock ej tisdag) genom att ringa Stephanie Hendrick på 0730-65 25 85.
E-post: stephanie.hendrick@humlab.umu.se

Det går också att kontakta: Patrik Svensson, föreståndare Humlab
070-397 84 66, patrik.svensson@humlab.umu.se

Mer information om kursen finns på:

Redaktör: Carina Dahlberg