Publicerad: 2012-03-05

Bäst i världen när det gäller transportdesign

NYHET Designhögskolan vid Umeå universitet rankas av Car Design News som den utbildning inom transportdesign som klarat sig bäst i världen!

Car Design News bygger sin statistik på hur många pris respektive lärosäte fått. London Royal College of Art har fått överlägset flest pris (25) mot Designhögskolans sju, men Londons designutbildning är också mycket större än Designhögskolan, i volym. Men Designhögskolan vid Umeå universitet har det bästa indexet, räknat som antal pris i proportion till hur ofta man försökt eller skickat in bidrag.

– Vi vet sedan tidigare att vi har väldigt duktiga studenter och det är mycket roligt både för dem och för skolan att få bekräftelse på det. Studenters deltagande i olika tävlingar är också en av våra viktiga kanaler för visa upp vår världsledande utbildning, kommenterar Tapio Alakörkkö, prefekt på Designhögskolan, den positiva nyheten.

På andra plats rankandes Azad University i Teheran och på tredje plats Chung Ang University i Sydkorea.

Index har beräknats för perioden 2007 och framåt. 307 studenter, både grundnivå och masternivå, från 66 designskolor inkluderades.

Hela rankinglistan finns på Car Design News hemsida:

www.cardesignnews.com/site/process/design_contests/display/store4/item252447/

Bildtext: Kosin Voravattayagon utsågs till Student Designer of the Year av tidningen Interior Motives år 2010 – och vann även året därpå, både gångerna prisad för sina interiörer.

Om Designhögskolan:

Vid Designhögskolan utbildas studenter till yrket industridesigner, och årligen antas 15 studenter det treåriga kandidatprogrammet i industridesign samt 10-15 studenter vardera till respektive masterprogram: Avancerad produktdesign, Interaktionsdesign och Transportdesign. Masterprogrammen ges på engelska, och söks av studenter från hela världen. Över 60 procent av masterstudenterna kommer från andra länder än Sverige. Utbildningen vid Designhögskolan har en hög internationell renommé, och över 90 procent av de utexaminerade studenterna får arbete inom industridesignområdet efter avslutad utbildning.
Hösten 2008 tilldelades Designhögskolan den prestigefyllda utmärkelsen "Framstående utbildningsmiljö" av Högskoleverket.

För mer information, kontakta gärna:

Tapio Alakörkkö, prefekt Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: tapio.alakorkko@dh.umu.se