"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-09-09 Uppdaterad: 2025-09-12, 08:52

Batterikrisen i Europa banar väg för amerikansk start-up

NYHET Säsongspremiär för CERUMs podd "Det nya framtidslandet?" där ekonomhistoriker Mattias Näsman resonerar kring Lytens köp av Northvolt.

Det är inte bara Northvolt som fått se sig besegrade bland Europas batterifabriker. De flesta europeiska företag som planerade egna batterifabriker, har tvingats att antingen skruva ner sina ambitioner eller helt lägga ner planerna. Orsaken är höga kostnader och svårigheter att snabbt elektrifiera fordonsindustrin. Försäljningen av rena elbilar har stagnerat i Europa, vilket minskar efterfrågan på europeiskt producerade batterier. Under 2024 har 12 av 16 planerade europeiska batterifabriker försenats eller avbrutits rapporterar Fortune och hänvisar till Bloomberg News analysis. Många biljättar har i stället valt att gå vidare med internationella partners eller att köpa in stora volymer av kinesiska batterier.

Istället för att ett europeiskt företag köpte upp konkurrsade Northvolts fabriker, så blev det istället ett amerikanskt start-up bolag, Lyten, som klev fram som köpare. Affären, som ännu inte är helt klar, omfattar bland annat den stora produktionsanläggningen Northvolt Ett i Skellefteå, forskningsanläggningen Northvolt Labs i Västerås samt planerade fabriksprojekt i Tyskland och Kanada.

Lyten är ett forskningsdrivet bolag med rötterna i Silicon Valley och specialiserar sig på litium-svavelbatterier.  En annan typ av batterier, jämfört med de litium-jonbatterier som Northvolt tillverkade och som är vanligast i elbilar. Att det är just ett amerikanskt företag som förvärvar Northvolt förvånar inte Mattias Näsman, ekonomhistoriker vid Umeå universitet. 

- Lyten har större tillgång till riskkapital och har fått fyra miljarder i statliga stöd, vilket är avgörande för att kunna expandera. Om de ska lyckas där Northvolt misslyckats beror i min mening på hur uthålliga deras finansiärer är. Om de kan låta bolaget utvecklas under en fem- till tioårsperiod innan de förväntar sig avkastning så ökar nog chanserna att lyckas, säger Mattias Näsman.

Lyten är ett bolag som prioriterar nationell säkerhet och en effektiv leveranskedja framför miljö, vilket var Northvolts främsta säljargument.

- Jag tror, givet att Lyten har ett tydligt fokus på nationell säkerhet, att de kan tänka sig att göra något som är lite mer problematiskt för miljön, utan att för den skull skada sitt varumärke, säger Mattias Näsman i podden.

Hör hela samtalet i CERUMs podd ”Det nya framtidslandet?”