Publicerad: 2015-04-29

Bättre position i internationell rankning

NYHET Flera ämnen vid Umeå universitet hamnar högt upp på listan när världens bästa lärosäten rankas ämnesvis i QS World University Rankings by Subject 2015. Hela sex ämnen listas, vilket är klart fler än i fjol.

– Det är förstås väldigt glädjande att ytterligare ämnen rankas bland världens främsta. Det signalerar att vi är på rätt väg, även om placeringen på rankningslistor inte ska överbetonas som kvalitetsmått, säger rektor Lena Gustafsson.

Sex ämnen vid Umeå universitet placerar sig bland de 350 bästa i QS World University Rankings by Subject 2015. Förra året listades fyra. Ett ämne som klättrar är geografi, som i år hamnar på plats 101–150. Det är en högre placering än något ämne vid Umeå universitet tidigare haft. Årets största framgång står emellertid konst och design för. Ämnet ingår i rankningen för första gången och Umeå universitet kliver rakt in på listan för världens 100 främsta.

– Placeringen är universitetets bästa hittills i något ämne, och att konst och design hamnar så högt är ännu ett kvitto på universitetets framstående internationella position inom området, säger Lena Gustafsson.

Umeå universitet listas åter bland de främsta inom biologi och medicin – i år på plats 201–250 i världen. För första gången klättrar universitetet in på listan för kemi, och inom miljövetenskap (”environmental sciences”) återfinns universitetet även i år på topplistan.

Det här är femte året som QS World University Rankings by Subject genomförs. Totalt ingår 36 ämnen vid drygt 3 500 av världens främsta lärosäten. Förutom analyser av citeringar bygger rankningen på svar från akademiker och arbetsgivare som graderat utbildning och forskning i utvalda ämnen vid lärosäten runt hela världen.

I den absoluta toppen inom de flesta ämnen placerar sig amerikanska och brittiska framstående universitet som Massachusetts Institute of Technology (MIT), Harvard University, Stanford University, University of Cambridge och University of Oxford.

Läs mer om QS World University Rankings by Subject 2015

Redaktör: Camilla Bergvall