Publicerad: 2015-09-21

Beskåda månförmörkelse på Umevatoriet 28 september

NYHET Måndagen den 28 september kommer månen in bakom jordens skugga och blir förmörkad. Kom och titta på fenomenet på Umevatoriet!

Umevatoriet håller öppet hus med gratis inträde mellan klockan 4.30- 6.30. Månen går nedan horisonten redan klockan 6.00 så kom innan det för att se förmörkelsen.

– Det kommer att vara en total förmörkelse så hela månen kommer att se färgad ut av jordskuggan. Vi tittar med ögon och genom teleskop. Det brukar vara mellan två och fem förmörkelser per år, men alla syns inte från Umeå. Det beror på hur jorden står i förhållande till fullmånen, säger Marianne Eik, pedagog på Umevatoriet.

OBS! Vädret måste vara klart, arrangemanget ställs in vid mulet väder! Senast söndag kväll klockan 20.00 kommer Umevatoriet att meddela om det blir inställt på sin hemsida.

Om Umevatoriet:

Målet för Umevatoriet är att främja intresset för naturvetenskap, teknik och matematik. I samarbete med för- och grundskoleförvaltningen, gymnasieförvaltningen, kommundelsförvaltningar i Umeå kommun, kranskommunerna, Umeå universitet och näringslivet tar verksamheten vara på möjligheterna för barn, elever och pedagoger att tillsammans med kompetent personal experimentera och fördjupa sina kunskaper och erfarenheter i naturvetenskap, teknik och matematik. Utgångspunkten för våra teman är rymden. Umevatoriet har även öppet för allmänheten.

För mer information, kontakta gärna:

Marianne Eik, pedagog på UmevatorietTelefon: 090- 71 80 20
E-post: marianne.eik@umevatoriet.se