Publicerad: 2012-09-24

Besök Europas största vetenskapsfest

NYHET Nu på fredag är det dags för Forskarfredag, vetenskapsfesten där hela familjen kan träffa forskare, prova på forskning och ta del av massor med spännande aktiviteter. Forskarfredag firas på 28 orter över hela landet, däribland i Umeå – och samtidigt i ett trettiotal länder runtom i Europa.

På Umevatoriet i Umeå kan besökarna bland annat uppleva en kemishow, testa sin röst, utforska det vilda djur- och växtlivet under havsytan, se film i planetariet och lyssna till föreläsningen ”Vad tänker robotar på?”.
– Forskarfredag vill visa hur spännande och roligt det är med forskning, och hur den berör oss alla. Det blir en vetenskapsfest för alla åldrar, säger Karin Wikman, som koordinerar Forskarfredag i Umeå tillsammans med Umevatoriet.

Uppblåsbart planetarium på dagen

Forskarfredag i Umeå öppnar också upp för spontana möten. På dagen, mellan klockan 11–16 har de som passar Apberget på Rådhustorget chansen att besöka ett uppblåsbart Planetarium. Där går det att se stjärnhimlen på ett nytt och oväntat sätt.

Massexperiment om riskbilder

Som en del av Forskarfredag genomförs också massexperimentet Riskbilden, där mer än 3 300 elever tar bilder av sådant de upplever som riskfyllt i sin vardag. Bilderna kommer sedan att analyseras av en forskare i sociologi. Riskbilden är ett samarbete med Mittuniversitetet och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap genom webbplatsen DinSäkerhet.se. Sju skolklasser i Umeå är anmälda till massexperimentet.
– I Riskbilden får barn och ungdomar medverka i riktig forskning, och för forskaren är materialet de bidrar med ovärderligt, säger Karin Larsdotter, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, VA, som koordinerar Forskarfredag i Sverige.

Firas över hela Europa

Forskarfredag är en del av EU-kommissionens Researchers’ Night, som firas den fjärde fredagen i september varje år över hela Europa. Arrangör av Forskarfredag Umeå är Umeå universitet. Forskare från Umeå universitet medverkar också på Forskarfredag i Skellefteå och Örnsköldsvik.

ForskarFredag samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt forskningsråden FAS och Formas.

Mer information om Forskarfredag i Umeå

www.umu.se/forskarfredag

Mer information och pressbilder

www.forskarfredag.se