Publicerad: 2014-11-10

Beställ utbildningskatalog!

NYHET Nu finns en färsk utbildningskatalog ute. Du kan beställa ditt alldeles egna exemplar med hela programutbudet 2015/16 presenterat.

I årets katalog berättar vi inte bara om våra utbildningar, Umeå och studentlivet, vi diskuterar även det vi tycker är det viktigaste med all utbildning – att lära sig att ifrågasätta, samarbeta och ta tillvara olikheter. Att våga tänka olika.

Nytt format

En nyhet i år är ett smidigare format som vi hoppas kommer passa läsarens behov. Hela programutbudet 2015/16 finns presenterade i katalogen. Oavsett vad du väljer kommer du att få ny kunskap, lära känna nya människor och nya sidor hos dig själv.

Olika personer bidrar med sina tankar

Det viktigaste bränslet till din motivation, din envishet och ditt ifrågasättande är de intryck och den inspiration du får i din vardag. Vad bidrar egentligen till det kreativa klimatet i Umeå? Katalogen reder ut begreppen. Och det är framförallt personer med olika anknytning till Umeå universitet som bidrar med sina erfarenheter.

Darja Isaksson förklarar varför hon valde att flytta till Umeå för att läsa Medieteknik och vad som hänt efter det. Hon driver idag den digitala innovationsbyrån Ziggy och talar bland annat om vikten av att tänka själv och vad i Umeå och under utbildningen som stöttade upp hennes övertygelse kring det.

Aaron Wansch från Österrike läser sista året på Masterprogrammet i avancerad produktdesign. Han berättar att han hämtar inspiration från praktikplatser i Japan, Tyskland och USA. Han tror att Umeå universitet är ledande inom design bland annat tack vare alla olika personligheter med olika bakgrund och nationaliteter.. ”Design handlar i grund och botten om människor, och det är människorna i Umeå och på universitetet som gör det där lilla extra”

Hur tänker du?

Uppdatering 2016-11-15: Umeå universitet gör inte längre någon tryckt utbildningskatalog. Besök istället www.umu.se/utbildning

Redaktör: Kristina Forsman Lindmark