Publicerad: 2013-01-24

Bidrag från Pedagogiska institutionen i ny peer-reviewad tidskrift

NYHET Josef Fahlén och Inger Karlefors är med och bidrar med artiklar till den första volymen av Swedish Journal of Sport Research (SJSR). SJSR är en ny peer-reviewad tidskrift som Svensk förening för beteende- och samhällsvetenskaplig idrottsforskning (SVEBI) ger ut.

Föreningen bildades redan 1975 och har sedan 1987 gett ut SVEBI:s årsbok årligen. I och med årsbokens 25 års jubileum 2011 beslutade föreningen att årsboken från och med 2012 års utgåva skulle ges ut som engelskspråkig och peer-review granskad tidskrift med namnet Swedish Journal of Sport Research.

- Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av svensk idrottsvetenskaplig forskning, säger Josef Fahlén. Det ger större möjlighet för den svenska idrottsforskningen att nå ut internationellt samtidigt som det ger svenska idrottsforskare ytterligare en publikationskanal.

I redaktionskommittén sitter förutom Erwin Apitzsch från Lunds universitet och Ann-Christin Sollerhed, Högskolan Kristianstad, Staffan Karp från Pedagogiska institutionen i Umeå.

Redaktör: Ulrika Sahlén