Publicerad: 2007-11-21

Bildmuseet visar Ursula Biemann och Game Art

NYHET På söndag öppnar Bildmuseet två nya utställningar: en retrospektiv med den schweiziska konstnären Ursula Biemann och utställningen Game Art med konst som på ett eller annat sätt inspirerats av eller utgår ifrån dataspel.

Vid torsdagens pressvisning medverkar konstnären Ursula Biemann och Björn Norberg, Mejan Labs, Stockholm. Vernissage på söndag den 25 nov kl 14.00. Bildmuseets chef Jan-Erik Lundström öppnar utställningarna.

Ursula Biemann

Bildmuseet har glädjen att presentera den schweiziska konstnären Ursula Biemanns första retrospektiva utställning i Sverige. Hennes videoprojekt har visats på internationella utställningar, filmfestivaler och representerats i ett flertal boksammanhang. Biemann är även forskare på Institute for Theory of Art and Design HGK i Zürich samt undervisar vid ESBA, Högskolan för konst och design i Geneve, inom deras Critical Curatorial Cybermedia program. Hon är också internationellt verksam med seminarier och workshops.

Bildmuseets presentation av Ursula Biemanns konstnärskap omfattar tre storskaliga videoinstallationer; Sahara Chronicle (2006–2007), Black Sea Files (2005) och Contained Mobility (2004) samt en sammanställning av tidigare arbeten i form av ett datorbaserat arkiv med videoessäerna; Performing the Border (1999), Writing Desire (2000), Remote Sensing (2001) och Europlex (2003).

För mer information, kontakta gärna Cecilia Prado, intendent celia.prado@bildmuseet.umu.se; 090-786 97 53

Game Art

Utställningen Game Art på Bildmuseet visar hur konstnärer arbetar med dataspelens estetik, kultur och verktyg för att skapa ny konst. Utställningen har fått sitt namn från den nu etablerade benämningen på konst som på ett eller annat sätt inspirerats av eller utgår ifrån dataspel. På Bildmuseet visas ett urval verk av åtta konstnärer, från SAAB-ingenjören Göran Sundqvists enkla missilspel från 1960 – som anses vara ett av världens första dataspel – till Joseph DeLappes ännu ej avslutade arbete dead-in-iraq.

Flera verk i utställningen tematiserar relationen mellan den fysiska och virtuella världen. De tar upp de ikoner, den estetik, de sociala och ekonomiska kontexter som byggts upp omkring dataspel och ställer frågor om hur spelen påverkar vår uppfattning om oss själva och verkligheten. Vad händer när någon lever en stor del av sitt liv i ett dataspel? Vad betyder kroppsfixeringen och de stereotypa könsrollerna eller våldets starka närvaro för vår uppfattning om oss själva? Vilka nya verkligheter produceras i dataspelens värld?

Medverkande konstnärer:

John Paul Bichard, Gonzalo Frasca, Natalie Bookchin, Feng Mengbo, Joseph DeLappe, Göran Sundqvist, Linda Erceg och Petra Vargova. Utställningen är producerad av Mejan Labs, Stockholm. Curatorer: Björn Norberg och Peter Hagdahl.

I anslutning till utställningen visar Dataspelsgruppen vid Konsthögskolan i Umeå utvecklingen av spelet Yod Burrow and the mix-up of Chaste City.

För ytterligare information, kontakta Brita Täljedal, intendent. brita.täljedal@bildmuseet.umu.se; 090-786 77 14

Redaktör: Helena Vejbrink