Publicerad: 2018-03-15

Bildmuseets utställning topp 20 i Europa

NYHET Den brittiska tidningen The Guardian har placerat Bildmuseets Dada är Dada på en lista över de 20 mest sevärda konstutställningarna i Europa just nu. Utställningen Dada är dada presenterar måleri, teckning, dokument, fotografi, collage, objekt, ljudinspelningar och film från en av 1900-talets mest inflytelserika konströrelser.

Bildmuseets chef Katarina Pierre berättar att de är oerhört stolta över att ha placerats på listan.

– Det är ett kvitto på att Bildmuseet håller en mycket hög nivå och att vi samtidigt lyckas vara relevanta för både Umeåborna och för den internationella konstpubliken. Det vänder ju också upp och ned på begreppet centrum och periferi när vi kan visa att Norrland kan vara bäst, säger Katarina Pierre.

Det är inte första gången som Bildmuseets utställningar uppmärksammas internationellt. Katarina Pierre menar att deras val av konstnärer hänger mycket på vad de som utställningsproducenter själva går igång på.

– Konst som väcker intressanta frågeställningar, nya insikter eller nya tankar. Det fantastiska med att vi är en del av Umeå universitet är ju också att vi kan låta konsten och forskningen mötas i dialog.

Hon framhåller hur man fortsatt vill utvecklas och ta nya initiativ.

– Jag skulle vilja satsa ännu mer mot skolan och unga vuxna. Jag vill också utveckla konstnärlig forskning och fler spännande samarbeten med kollegorna på Umeå universitet, säger Katarina Pierre.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz