Publicerad: 2012-12-17

BIT-bloggen lever

NYHET Vad gör en BIT-student egentligen? Och hur är det att studera i Umeå? Jillian och Cecilia driver bloggen som berättar om studentlivet.

– Vårt program är så litet och det är svårt att hitta information om BIT-programmet, speciellt från ett studentperspektiv, därför känns det viktigt att vi som studerar här når ut till omvärlden, menar Jillian Valino, som går termin 5 på Beteendevetarprogrammet med inriktning mot it-miljöer, eller BIT-programmet som det förkortas.

– När jag sökte inför den här hösten hittade jag bloggen och läste den. Det är en bra kanal för att besvara frågor man har som blivande student, säger Cecilia Persson, BIT-programmet termin 1.

BIT-bloggen grundades för två år sedan av Jillian Valino.

– Då var vi en bloggklass, det var minst sex personer som bloggade på fritiden, därför tyckte jag vi kunde starta en blogg tillsammans om vad vi gör i BIT-föreningen och i programmet. Poängen var att den skulle nå ut till nya studenter som är intresserade av att studera här, säger Jillian.

Bloggen har legat nere under en period men nu har den fått nytt liv igen! Tillsammans med Cecilia Persson som också tycker om att fota hoppas de båda att den ska fyllas med spännande inlägg.

Det blir fokus på studentporträtt, säger Jillian, men de vill också att bloggen ska fungera som en dagbok med vardagsinlägg, bildregn från sittningar etc. De vill gärna ha gästbloggare, med alumner, alltså tidigare studenter som nu är i arbetslivet, men även från olika klasser på BIT-programmet som kan skriva om sina upplevelser och ge en inblick i hur det är. Både Cecilia och Jillian poängterar dock att det är viktigt att bloggen ska håller sin röda tråd. Den ska handla om Umeå och BIT-studenter.

Vill du gästblogga? Kontakta: jillianvalino@gmail.com
ceciliapersson__@hotmail.com

Här hittar du BIT-bloggen: http://bitforeningen.wordpress.com

Bilden ovan: Jillian Valino och Cecilia Persson bloggar på BIT-bloggen.

Redaktör: Mikael Hansson