Publicerad: 2016-08-22

Björklöven stödjer ALS-forskning – utmanar nu fler klubbar

NYHET Olika verksamheter men samma mål. ALS-forskarteamet och Björklöven verkar visserligen på helt olika arenor, men har det gemensamma målet att öka medvetenheten kring sjukdomen ALS.

För tredje året i rad antar ALS-teamet vid Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus utmaningen Ice Bucket Challenge. Måndagen 22 augusti fick forskarteamet sällskap av Björklövens A-lag vars 23-mannauppställning hällde iskallt vatten över 21 personer från forskarteamet.

Stefan Öhman, lagkapten Björklöven, och Anna Wuolikainen, förste forskningsingenjör för ALS-teamet vid Umeå universitet/NUS (Foto: Mattias Pettersson).

– Vi stödjer forskningen kring ALS och vi utmanar fler föreningar att också göra det, sa Stefan Öhman, lagkapten för Björklöven, och riktade utmaningen till MoDo Hockey, IKSU Innebandy, UHSK Umeå Skidklubb.

ALS drabbar årligen drygt 230 personer i Sverige, ofta är det yrkesaktiva personer i 50-60 årsåldern. Det finns ännu inga botemedel eller effektiva bromsmediciner.

I Umeå bedrivs flera parallella forskningsprojekt av tjugotalet grundforskare och kliniska forskare inom olika ämnesområden. Forskningen grundar sig på genetiska analyser som syftar till att identifiera sjukdomsanlag som ökar risken för ALS, men även för att identifiera ärftliga anlag som skyddar mot ALS. Forskarteamet medverkar bland annat i internationella samarbeten där forskare och läkemedelsbolag testar olika läkemedel som hämmar ALS sjukdomsanlag. Andra projekt handlar om att identifiera molekylära sjukdomsmekanismer innan symtom uppträder och ytterligare exempel är en epidemiologisk studie om genetik, levnadsvanor och miljöriskfaktorer för att insjukna i ALS.

– Det krävs ännu mer forskning för att hitta en behandling som kan bromsa sjukdomsförloppet eller till och med förebygga insjuknande i ALS, säger Peter Andersen, professor vid Umeå universitet.

Peter Andersen har fått en stor del av de tidigare årens donationer för att finansiera Sveriges bidrag till Project MinE, ett europeiskt initiativ för att kartlägga hela arvsmassan från 15 000 ALS-patienter. Syftet är att identifiera sjukdomsorsakande gener men även sjukdomsskyddande gener.

– Genom att jämföra blodprov och kliniska uppgifter om patienter med olika sorters ALS-sjukdom har vi lyckats identifiera en rad ärftliga anlag som på olika sätt motverkar ALS-sjukdomsprocessen. Två av dessa håller på att utvecklas till nya läkemedel, säger Peter Andersen.

ALS Ice Bucket Challenge startades sommaren 2014 av anhöriga till tre unga ALS-patienter i New York och Boston i USA för att öka medvetenheten om sjukdomen. #StrikeOutALS var hashtagen för kampagnen, som snabbt engagerade många tusen människor.

Amyotrofisk lateral skleros (ALS) angriper främst de motoriska nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen. Nervskadorna leder till muskelförtvining och förlamning som börjar lokalt och sedan sprider sig genom nervsystemet till kroppens olika muskler.

Här kan du se en film från eventet

De som önskar donera pengar till ALS-forskning kan göra det till:

• Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning vid Umeå universitet, bankgiro 950–6130 eller plusgiro 95 06 13–0. Ange att bidraget gäller ALS-forskning.
  • Ulla Carin Lindquist Stiftelse för ALS forskning, PG 90 00 49-8
  • Neuroförbundet, SMS:a neuro 26 100 till 72980 för att skänka 100 kr till Ice Bucket Challenge-insamlingen.
  • Hjärnfonden, SMS:a ALS till 72901 för att skänka 100 kronor.
  • Lisa Kriga mot ALS, www.lisakriga.se
  • Project MinE, www.projectmine.com