Publicerad: 2019-12-13 Uppdaterad: 2019-11-29, 16:00

Bladvändare för julledigheten

NYHET Ledigheter kring jul och nyår uppmuntrar till läsning. En som under lång tid medverkat i olika medier som boktipsare är Katarina Gregersdotter, språk- och litteraturforskare vid Umeå universitet. Katarina, som nyligen valdes in i Svenska deckarakademin, levererar här fyra fina tips på läsvärda böcker.

Text: Katarina Gregersdotter

Gileads döttrar av Margaret Atwood, Norstedts

Atwoods uppföljare till Tjänarinnans berättelse (1985) vann det prestigefyllda Booker-priset i år och utspelar sig 15 år efter Tjänarinnans berättelse. Huvudpersonen då var Offred, och slutet på den dystopiska romanen var öppet; det var oklart om Offred överlevde eller inte. I Gileads döttrar ligger fokus på spänningen, även om tematiken rörande det teokratiska patriarkatet finns kvar, och det är helt enkelt en bladvändare.

Klubben av Matilda Gustavsson, Bonniers

En bladvändare av en helt annan sort är journalisten Gustavssons Klubben. För två år sedan publicerade hon i DN reportaget om de 18 kvinnor som anklagade ”kulturprofilen” Jean-Claude Arnauld för sexuella övergrepp och trakasserier, och som kom att skapa en skandal så stor att den kanske för alltid skadat Svenska Akademiens anseende. Hon går igenom allt från början och ner på djupet om kulturklubben Forum och akademien. Det är oerhört bra, och det är tydligt att Horace och co har mycket att stå till svars för.

Kastanjemannen av Søren Sveistrup, Månpocket

Manusförfattaren bakom en av nordens största TV-succéer, Brottet, har skrivit sin första spänningsroman. Kastanjemannen kom ut förra året i Danmark och är redan såld till Netflix. På en mordplats hittas en liten figur gjord av en kastanjenöt och tändstickor. Förutom det oförklarliga mordet hittas fingeravtryck på kastanjen som tillhör ett barn som försvann för över ett år sedan. Barnets mor är socialminister och har precis kommit tillbaka till arbetet efter sin sjukskrivning. De omaka poliskollegorna Thulin och Hess försöker reda ut denna mycket komplicerade härva. Trots de 558 sidorna läser man boken i ett nafs.

Darktown av Thomas Mullen, Historiska Media

Mullens historiska skildring vann Svenska deckarakademins pris för bästa utländska kriminalroman för ett par år sedan. Det är 1948 och de första svarta poliserna har blivit tillåtna att patrullera Atlantas gator - de får ännu inte köra bil! De är också begränsade till området som kallas Darktown – där stadens svarta befolkning lever under jobbiga förhållanden. Svarta poliser får heller inte utreda grova brott, så när en ung kvinna hittas mördad i deras område är poliserna Boggs och Smith tvingade att bara se på när allt sopas under mattan av de vita poliserna. Frustrationen är stor och författaren beskriver förträffligt väl denna tid och plats där korruptionen och rasismen flödar.