Publicerad: 2010-10-29

Bli upptäcktsresande i den jättesnabba och pyttelilla världen

NYHET Den 3 november inviger Umevatoriet två nya attraktioner. Färdas fort som blixten och upptäck en annorlunda verklighet eller spela världens märkligaste biljard med regler från den pyttelilla världen.

Den ena attraktionen är en relativistisk simulator där du trampar dig fram med nära ljusets hastighet på en svindlande färd runt vårt klot. Klockan saktar sig och när du väl kommer tillbaka kan du vara yngre än din lillasyster. Föremål som du passerar blir kortare och vrider sig, färgerna blir annorlunda och det osynliga blir synligt.
– Den relativistiska simulatorn ger en konkret illustration till vad Einsteins relativitetsteori innebär. Livet blir aldrig riktigt detsamma efter en sådan omtumlande resa, berättar Krister Wiklund, som är projektledare.

Den pyttelilla verkligheten

Kvantvärlden är verkligheten för det pyttelilla. Här förbyts vardagens ”antingen… eller” till ett märkvärdigt ”både… och”. En partikel är inte bara en partikel utan samtidigt en våg och i en sådan värld blir det krångligt att spela biljard. Hur krångligt det blir kan du själv testa i Umevatoriets nya attraktion kvantbiljard.

Ett landskap styrt av fysikens lagar

Den relativistiska simulatorn består av en cockpit vars fönster är datorskärmar där en virtuell värld simuleras. Från cockpiten styr besökaren sin resa genom ett landskap som helt följer fysikens lagar och Einsteins relativitetsteori. Simulatorn är utvecklad av företaget Antycip Simulation med hjälp av dataspelsföretaget Coldwood Interactive och personal från institutionen för fysik, Umeå universitet. Kvantbiljarden består av ett virtuellt biljardbord projicerat på en tryckkänslig skrivtavla där spelaren med sina fingrar knuffar runt bollar med märkliga egenskaper tagna från elektronernas pyttelilla värld. Det är studenter och anställda vid institutionen för fysik som utvecklat kvantbiljarden.

Upptäck nya världar

Den relativistiska simulatorn och kvantbiljarden har möjliggjorts genom Umevatoriets virtuella världar som är ett utvecklingsprojekt knutet till Umevatoriet. Syftet är att besökare vid Umevatoriet på egen hand ska kunna upptäcka, utforska och interagera med helt nya världar från vetenskapernas olika områden. Umevatoriets virtuella världar finansieras av Europeiska unionen, europeiska regionala utvecklingsfonden, Umeå universitet, Umeå kommun, Länsstyrelsen i Västerbottens län, Landstinget Västerbotten, Regionförbundet Västerbotten, Algoryx Simulation AB och Oryx Simulations AB.

Illustration: Mats Minnhagen
Foto: Krister Wiklund

Tid: Onsdag den 3 november kl.18.00-21.00
Plats: Umevatoriet
Aktiviteter: Visningar, provturer och föreläsningar
Arrangemanget är ett samarbete mellan Umevatoriet och institutionen för fysik, Umeå universitet.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Tommy Jonsson, Umevatoriet
e-post: tommy.jonsson@gatel.nu Telefon: 090-71 80 20
Mobiltelefon: 070 - 246 79 19UmevatorietUmevatoriets virtuella världar

Pressbild

Vid publicering, var god ange:
Illustration: Mats Minnhagen

Redaktör: Karin Wikman