Publicerad: 2012-08-14

Blivande ingenjörer smakar på framtiden

NYHET Under vårterminen har 90-talet blivande civilingenjörer på Tekniska högskolan vid Umeå universitet fått en smak av framtiden. Uppdelade på 16 grupper har de genomfört var sitt projekt på direkt uppdrag av några av de mest framgångsrika företagen i Umeå-, Örnsköldsvik- och Skellefteåregionen. Syftet med kursen är att studenterna ska få lära sig att arbeta i projekt och samtidigt få en inblick i ingenjörens roll i arbetslivet. För företagens del är detta en chans att få ett första möte med tänkbara framtida medarbetare.

Hälften av gruppen går civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi på Umeå universitet hälften Teknisk fysik. Indexator och Cranab i Vindeln, Masonite Beams i Rundvik, FOI, Seaflex, Algoryx, Komatsu Forest och Process IT/SCA Obbola i Umeå. Elforest, BAE Systems i Örnsköldsvik och Alimak Hek i Skellefteå är företagen som deltagit − några med flera projekt.

− Eftersom många av företagen i norra Sverige har en uttalad målsättning att utveckla ett samarbete med Umeå universitet blir det här en riktig win-winsituation då även studenterna får en inblick i vilka jobbmöjligheter som finns uppe i norr och inom vilka branscher, säger kursledaren, Leif Nilsson på institutionen för matematik och matematisk statistik.

Masonite Beams i Rundvik gav exempelvis sin grupp i uppdrag att optimera en av produktlinjerna medan Cranab i Vindeln gav en grupp från industriell ekonomi uppdraget att ta fram en modell för att mäta lönsamheten i en förestående robotinvestering. Modellen ska också kunna användas i framtiden för liknande satsningar.

− Vi försöker att samarbeta med och ta del av den kompetens som finns på Umeå universitet så mycket vi kan. Den här kursen på Tekniska högskolan gav oss en möjlighet att genomföra ett projekt som vi själva inte ännu haft möjlighet att genomföra. Vi kommer att ha stor nytta av resultatet av studenternas studier, säger kontaktpersonen på Masonite Beams, Matilda Höök.

Parallellt med projektarbetet pågår föreläsningar om hur ett projektarbete går till. Gästföreläsare har bjudits in för att presentera sina företag och vilken roll Ingenjörerna har i deras processer. Bland annat så har den framgångsrike hockeycoachen John Slettvoll föreläst om hur enskilda individers kompetens kan användas i ett team för att arbetet ska bli framgångsrikt.

− Det här är nog en av de mest intressanta kurserna hittills på Tekniska högskolan, säger Karl Svensson. Att i direkt anknytning till studierna få kreera fram utvecklingsidéer i skarpt läge för ett framgångsrikt företag som Masonite Beams som sedan företaget också tar på allvar och förverkligar, det är inte bara otroligt roligt och lärorikt, det blir också en fin punkt i mitt CV.

Text&foto: Jan Johansson

Bildtext: Studenterna fr v Marcus Bergman, Marcus Wedmalm Evander, Karl Svensson och Erik Wallin visar med glädje upp resultatet av produktionsoptimeringen för Masonite Beams Matilda Höök.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog