Publicerad: 2010-06-30

Blivande studenter kan få service även på Facebook

NYHET I semestertider kan det vara svårt att snabbt få hjälp av anställda på Umeå universitet. Samtidigt är ju sommaren en period då den som sökt en utbildning behöver svar på nya frågor. Därför kan blivande studenter denna sommar ställa frågor till en studievägledare och studenter på Facebook. Det blir ett komplement till den kontaktservice som redan finns.

Studenter ger tips utifrån egna erfarenheter

Gustav och Yvette studerar vid Umeå universitet och kommer att svara på frågor på Facebook i sommar. De kommer båda från Stockholm och kan svara på frågor om hur det är att flytta från södra Sverige upp till Norrland. Gustaf tror att han kan relatera väl till den eventuella oro man känner inför att lämna sin hemstad för studier på annan ort och kan berätta om livet i Umeå, om universitet och tipsa om bra boende.
– Ett bra tips är att skaffa ett schysst boende, och för det krävs ködagar, så ställ er i bostadskö.

Yvettes bästa tips till blivande studenter är att leta bostad så snabbt som möjligt.
– Och missa inte insparkarna, uppmanar hon.

Studievägledning på Facebook

Thomas Wahlström har studerat på Umeå universitet och arbetar nu som studievägledare på Studentcentrum. Han kommer också att vara tillgänglig på Facebook i sommar och tror att han kommer att få frågor om allt möjligt.
– Det kan vara allt från att man inte vet vad man ska välja till hur man gör för att göra en sen anmälan. En fråga på Facebook kan vara första steget mot universitetet, säger han.

Olika vägar till service

I samband med att antagningsbeskeden kommer dyker ofta nya frågor upp hos den som sökt en utbildning. Därför går det att nå Antagningen via telefon – hela sommaren. Det finns även studievägledare på plats. Och universitetets växel har öppet som vanligt och kan guida den som ringer till rätt person.
– Många fakulteter och högskolor brukar lämna in jourlistor med de personer som kan kontaktas under sommaren, vilket är till stor hjälp för växelpersonalen, berättar Gun Näslund

Här ställer du dina frågor på Facebook

Samlad information för nya studenter finns på:
www.umu.se/utbildning/att-studera/ny/kontakter-pa-facebook/
www.umu.se/utbildning/att-studera/ny/
www.umu.se/utbildning/att-studera/ny/kontakt-under-sommaren/
www.umu.se/english/education/student-handbook

Umeå universitet på Facebook:
Svenska: www.facebook.com/umeauniversitet
Engelska: www.facebook.com/UmeaUniv