Publicerad: 1998-01-23

Blodfetters omsättning - grundläggande steg

NYHET Fredagen den 23 januari försvarar Roger Savonen, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, Umeå universitet, sin doktorsavhandling med titeln Lipoproteinlipas och chylomikronomsättning. Disputationen äger rum kl 09.00 i Naturvetarhuset, sal N 350.

Fakultetsopponent: professor Richard Deckelbaum, Institute of Human Nutrition, Columbia University, New York, USA.

Fett är en livsnödvändig del av vår föda men utgör också en fara för vår kropp eftersom överintag eller brister i kroppens sätt att hantera fett kan leda till fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som till exempel åderförkalkning.

Avhandlingen tar upp en del av de grundläggande stegen i blodfetternas omsättning. Fett som ätits skickas ut i blodet som stora fettpartiklar, så kallade chylomikroner. Fettet sönderdelas sedan av ett enzym, lipoprotein lipas (LPL), som sitter på blodkärlens väggar.

Roger Savonen har studerat hur chylomikronerna försvinner från blodet och till olika vävnader som till exempel lever, fett och muskler. LPL är nödvändigt för normal fettomsättning.

Bukspottskörtelinflammation

Saknas LPL (avsaknad är ärftlig och drabbar 1 på en miljon) försvinner chylomikronerna mycket långsamt och människor som saknar LPL kan drabbas av akut bukspottskörtelinflammation som är ett mycket allvarligt tillstånd.

Hela chylomikroner tas långsamt upp av levern och andra vävnader. Det fett som tagits upp av levern skickas dock iväg igen och håller på så sätt blodfetterna konstant höga. Mycket små mängder av LPL på kärlväggarna är tillräckligt för att normalisera fettförsvinnandet.

Savonen har också studerat hur LPL, kärlväggen och chylomikronerna samverkar. Mängden LPL på kärlväggen styr mängden fettpartiklar som binder till levern och till kärlväggen i tex hjärtat. Ju mer LPL desto mer fettpartiklar fastnar på kärlväggen. Det är tänkbart att denna klistereffekt, kan öka kärlväggens upptag av fettpartiklar. Denna funktion av LPL kan vara direkt farlig och driva in fett i celler där det inte behövs. På så sätt kan uppkomsten av åderförkalkning påskyndas.

Roger Savonen nås på tel: 090-786 79 41, 77 33 88

Redaktör: Marit Andersson