Publicerad: 2014-11-17

Bodil Hökfors är Årets Betongforskare 2014

NYHET Bodil Hökfors, teknisk doktor vid Umeå universitet och projektledare på Cementa ABs utvecklingsavdelning, har återigen prisats för sin avhandling inom energiteknik och termisk processkemi. Hon utsågs på Betonggalan den 13 november till Årets Betongforskare 2014.

Prisutdelningen gick av stapeln på Berns i Stockholm under torsdagen på Betonggalan, vilken är Sveriges största träffpunkt för samhällsbyggarsektorn.

Bodil Hökfors avhandling är utförd vid Umeå universitet och har titeln Phase chemistry in process models for cement clinker and lime production. Hon har tagit fram ett databaserat simuleringsverktyg som ska göra cement- och kalktillverkning mer miljösmart samtidigt som kvaliteten behålls.

Bodils forskning kommer vara till stor hjälp inte bara för Cementa utan även många andra inom processindustrin i och med att den är direkt tillämpningsbar och gör produktionen mer miljösmart, utan att kvaliteten försämras. Resultaten av Bodils avhandling kommer vara en viktig del i Cementas vision om noll koldioxidutsläpp till år 2030.

Redaktör: Ingrid Söderbergh