Publicerad: 2021-10-28

Boka ett digitalt idémöte med innovationsrådgivare

NYHET I slutet av oktober lanserar Innovationskontoret vid universitetet möjligheten för medarbetare och studenter att boka digitala idémöten. Initiativet ska underlätta en första kontakt för dig som är intresserad av att utveckla idéer eller forskningsresultat till innovationer och andra former av nyttiggörande i samhället.

Text: Anna Lundström

– Att öppna digitala dörrar är ett led i att sänka trösklar och vara tillgängliga för alla vid universitetet. Vi har också precis flyttat in i nya lokaler i Universum mitt på campus. Jag ser fram emot att träffa nya personer och höra tankar om hur kunskap från universitetet på olika sätt kan bidra till att skapa nytta i samhället, säger Daniel Hoffman, innovationsrådgivare vid Innovationskontoret.

Hur går ett idémöte till?

Du bokar en halvtimme som passar dig via Innovationskontorets bokningssida. Sedan sker mötet i Teams där du får träffa rådgivare inom idéutveckling.

–  Idémötet är en förutsättningslös träff, där vi pratar om din idé och vilka möjligheter som finns att utveckla den. Du behöver inte förbereda något inför mötet och stödet är givetvis kostnadsfritt. Under det första mötet vill vi lyssna till dina tankar och berätta om det stöd vi kan ge, berättar Daniel Hoffman.

Förutom idémötet går det alltid att direkt kontakta innovations- och affärsrådgivare om du har frågor eller vill veta mer om vilket stöd som medarbetare och studenter kan få.

Vilket stöd kan Innovationskontoret ge?

Innovationskontoret stöttar universitetets forskare, medarbetare och studenter och kan vara
första steget på resan för den som vill utveckla en idé. Här jobbar medarbetare som hjälper till med verktyg och metoder inom idéutveckling liksom ger råd inom exempelvis finansiering eller vad som behövs för att juridiskt skydda din idé.

–  Jag vill uppmuntra den som har en idé att ta kontakt med oss, ju tidigare desto bättre. Vi vet av erfarenhet att det är avgörande att tidigt analysera behovet, kundintresset och krav på lösningen för att nå framgång, säger Daniel Hoffman.

Har du en idé som kan göra skillnad?

Boka gärna ett idémöte eller hör av dig till Daniel Hoffman, Innovationskontoret: daniel.hoffman@umuholding.se, 070-526 81 14. Du kan också kontakta någon av innovations- och affärsrådgivarna på Innovationskontoret.