NYHET
Boken Anställningsbarhet - perspektiv från utbildning och arbetsliv utges på nytt i reviderad form med bidrag från forskaren Sara Carlbaum vid Umeå universitet.
Sara, som arbetar vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, bidrar med ett kapitel om gymnasieskolan i anställningsbarhetens tjänst.
Boken utforskar olika innebörder och möjliga konsekvenser av talet om anställningsbarhet, sett ur utbildningens och arbetslivets perspektiv. Den andra upplagan är omarbetad och innehåller ett antal nya kapitel, däribland kapitlet Gymnasieskolan i anställningsbarhetens tjänst av Sara Carlbaum.
Tre teman diskuteras i boken
anställningsbarhet som begrepp och politisk vision
sammanlänkningen mellan utbildning och arbetsliv
inkludering och exkludering
I kapitlet Gymnasieskolan i anställningsbarhetens tjänst ställs frågor om hur anställningsbarhet som begrepp och politisk vision formade den senaste gymnasiereformen och vilka medborgare eller medarbetare som därmed ses som mer åtråvärda än andra.
Genom att analysera texter där anställningsbarhet är framträdande har jag fokuserat på hur det talas om anställningsbarhet, hur det formar en viss vision om gymnasieutbildning och vilka nya innebörder det skapar för vad som menas med att vara en önskvärd medborgare, menar Sara Carlbaum.
Boken vänder sig till universitetsstuderande, policymakare, politiker, chefer, rekryterare och samhällsplanerare.