Publicerad: 2023-06-15

Boktips inför sommaren

NYHET Katarina Gregersdotter, docent i engelskspråkig litteraturvetenskap och tillika ledamot av Svenska deckarakademin, tipsar om läsvärda kriminalromaner inför sommarens ledigheter.

Text: Per Melander och Katarina Gregersdotter

Christoffer Carlsson: Levande och Döda

Levande och döda avslutar trilogin Hallandssviten. Det handlar om ett brott i det förflutna som fortfarande påverkar människor i hög grad. Här begås ett mord på nyårsafton 1999 som i nutid inte är löst.

Det är en vackert skriven berättelse om sorg och saknad, och även en historia om klass; om de som har och de som inte har.

Tove Alsterdal: Djuphamn

Huvudpersonen heter Eira, döpt efter Eira Söderberg som var en av de fem som dog under händelserna i Ådalen 1931. Alsterdal väver snyggt in historiska händelser och skeenden i de flesta av sina romaner, och i den här, Djuphamn är det Vietnamkriget som är centralt.

Det hela börjar med att några dykare hittar ett lik i Ångermanälven, som verkar legat där i många år och som vanligt är det välskrivet och spännande.

Marcus Dunberg: Skuggland

Det här är debut, och kan kallas en psykologisk spänningroman. Den utspelar sig på en av de mer exklusiva friskolorna i Stockholm, Elycium. Några få barn från andra samhällsklasser får också gå där, och en av dem är Daniel som lever med sin mamma.

När Daniels mamma anklagar ett annat barn för att ha misshandlat och förgripit sig på sonen, så har skolan och vuxenvärlden mycket svårt att hantera det. Det är en spännande, gripande och oroande historia.

Camilla Grebe och Carl-David Pärsson: Lånaren

Romanen har två parallella historier som kommer samman. Det här lutar mer åt skräckhållet än är en renodlad kriminalroman. Polisen Alba har blivit förflyttad till den mycket lilla orten Sundby efter att ha slagit ner sin kollega i Stockholm. Hon har stora problem med att tygla ett raseri som alltid verkar finnas inuti henne. På gården Norrberga utanför Sundby har en familj tillfälligt flyttat in för att försöka läka efter att parets ena barn dött i en bilolycka. Men det är något som inte står rätt till. Varför sitter till exempel de närmaste grannarna i sin soffa om kvällarna och bara tittar in i väggen?

Joan Lindsay: Utflykt till Hanging Rock (1967) (Övers: Maria Lundgren)

Året är 1900, det är i slutet av den viktorianska eran, och Australien blir självständigt året efter, 1901. Mrs Appelyard, rektor för internatskolan Mrs Appelyards College för unga damer har tillåtit en utflykt till det mytomspunna vulkaniska berget Hanging Rock.

På picknicken beslutar sig några för att gå på en upptäcktsfärd och yttrar de bevingade orden "Var inte orolig, vi blir bara borta en liten, liten stund." De går i väg, och kommer inte tillbaka. De försvinner helt enkelt.

Romanen handlar om hur detta försvinnande påverkar alla, det blir ett trauma som inte riktigt går att hantera. Det här är en fantastisk berättelse som går att diskutera mycket länge eftersom det finns så många luckor och frågor utan svar.