Publicerad: 2013-04-05

Bra glid för Elitskidcentrum

NYHET Vintern går mot vår men fortfarande är skidsäsongen i full gång, och Elbert Karlsson på Elitskidcentrum är nöjd med säsongens framgångar.

Vilka resultat har era skidstudenter på elitnivå nått i år?

– Resultatmässigt har det gått jättebra i vinter. Vi har haft åkare med på de flesta världscuptävlingarna och resultatnivån har överlag höjts betydligt. Det beror förstås på att vi har studenter som är duktiga i spåret – särskilt på damsidan. Linn Sömskar har tagit ett rejält kliv framåt och varit topp tio vid två tillfällen och dessutom fått kliva upp på pallen i en sprintstafett i Liberec i Tjeckien. Det var fantastiskt! Både Linn Sömskar och Mia Eriksson är med i framtidssatsningen Team 2015. Det var dessutom på vippen att Linn kom med till årets VM. Vår student Marika Sundin har också lyckats fint och fick en framstående placering vid världscuptävlingen i Sotji i Ryssland på en mycket tuff bana. Bland killarna är Erik Silver på gång och även Gustav Nordström, som är i USA för ett år men som kommer tillbaka till oss i höst.

Nästa år arrangerar Umeå SM-veckan med bland annat SM i längdskidor. Vad kan det betyda för er och för skidsporten?

– Senast Umeå hade en större tävling var en världscuptävling 2004, som det var stort
publikintresse för. Våra studenter har aldrig åkt en större tävling i Umeå under sin studietid, så det blir förstås en upplevelse. Längdskidåkningen har en riktig boom just nu – inte minst i Umeå. Vi har många fina spår här – till exempel på Gammlia. Det jag hoppas på framöver är en rullskidbana här i Umeå, eller helst två. En sådan satsning skulle vara av stor betydelse för att skidsporten i Umeå ska fortsätta att utvecklas, och kanske skulle det också locka fler elitskidåkare till våra utbildningar. En rullskidbana skulle både ge de skidåkare goda träningsmöjligheter och en säkrare träningsmiljö. Det arbetas för en sådan bana i Umeå men inga beslut har ännu fattats.

Umeå universitet får ofta fina omdömen när det gäller att kombinera elitidrott och studier. Varför är ni så bra på det?

– Som jag ser det är vi bäst i landet. Dels har vi våra väl utvecklade kompetenscenter för friidrott, orientering, innebandy och längdskidor och dels har vi fantastiska resurser, bland annat vårt testlabb där vi gör många fystester och styrketester varje läsår. Andra lärosäten gör ibland studiebesök hos oss och ofta har vi redan förverkligat de visioner som de har målat upp.

–  Våra studenter studerar ju på många olika utbildningar och de avtal som vi skriver med dem gör att de har goda möjligheter att plugga och samtidigt satsa på elitnivå i sin idrott. Vi vet att studenterna är mycket nöjda med de möjligheter som avtalen ger dem. Det är också roligt att idrott och friskvård blivit ett signum för Umeå universitet och kanske skulle det kunna bli en ännu tydligare profil i framtiden. Många studenter använder sin fritid för att träna och hålla sig i form. Studier och träning blir för många studenter en livsstil under studietiden i Umeå. Det är glädjande!

Vilka framtidsförhoppningar har du?

– Vi hoppas förstås att det ska gå bra för våra studenter på tävlingsarenorna. Just nu pågår en utredning inom Riksidrottsförbundet, RF, om att eventuellt skapa riksidrotts-universitet. Inget beslut är ännu taget. Om RF bestämmer sig för att satsa på riksidrottsuniversitet så hoppas jag förstås att vi ska få en sådan status, som helt klart skulle vara en kvalitetsstämpel, men vi får se tiden an… Tills vidare jobbar vi på i spåren!

Redaktör: Anette Olofsson