Publicerad: 2010-12-06

Brevbärare testar ny design

NYHET Tisdag den 7 december får Designhögskolan besök av postanställda. De kommer då att titta på och testa de första koncepten för nya utdelningsfordon och hjälpmedel för framtidens utdelning av post.

I början av november följde studenter från masterprogrammet i avancerad produktdesign postanställda och brevbärare vid postkontoren på Ålidhem och Umestan när de delade ut post med hjälp av bil eller med specialanpassade mopeder. På detta sätt och med hjälp av intervjuer har studenterna samlat på sig erfarenheter om de postanställdas arbetssituation och tagit reda på vilken utrustning och vilka verktyg som de använder sig av. Detta var den inledande delen av ett tio veckor långt projekt som Designhögskolan genomför i samarbete med Posten.

Den 7 december ger nio postanställda återkoppling på de modeller som studenterna tagit fram under den första idéfasen. Studenterna kommer sedan att gå vidare med sin design och sina koncept och fredagen den 14 januari 2011 presenterar de den slutgiltiga designen.

Läs mer om samarbetet på:

Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30
Tid: 7 december
kl 15.30 – rundvandring på skolan
ca 16.15 – studenterna visar sina koncept

Studenterna bjuder även på fika av internationellt slag.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Kontaktperson vid Posten:Eleonora AsplundTelefon: 090-198976
E-post: eleonora.asplund@posten.se
www.posten.seKontaktperson vid Designhögskolan:Thomas Degn, programansvarig för Masterprogrammet i avancerad produktdesignTelefon: 070-684 64 09
E-post: thomas.degn@dh.umu.se
www.dh.umu.se/advancedproductdesignwww.dh.umu.se