Publicerad: 2012-11-23

Brinnande driv hos blivande systemvetare

NYHET – Jag har anställt över tusen personer men aldrig läst ett CV! Den bomben släppte Nils-Robert Persson från Cinnober när blivande systemvetare mötte it-företag som en dag kan bli deras arbetsgivare. Nyttigt och intressant, tyckte studenterna.

När Cinnober klev in på Umeås it-bransch i maj 2012 var det med ett tydligt syfte – Umeå skulle bli en del av ett finansiellt centrum för utveckling av världens stora aktiebörser och clearinghus. I raketfart tog man över ett 40-tal skickliga utvecklare i staden som blivit utan arbetsgivare sedan först Lehman Brothers och sedan också aktiemäklarna Nomura dragit sig tillbaka.

Nu siktar Cinnober på att bygga upp en ännu starkare bas i Umeå och då är det viktigt att också träffa studenter som kan bli kommande medarbetare. När studentföreningen UmSys bjuder in till Systemvetardagen är därför Nils-Robert Persson, Jessica Andreasson och Magnus Torkulla från Cinnober på plats för att knyta kontakt och berätta om vad det innebär att bygga system för världens internationella aktiebörshandel med lika höga krav som om det var ett JAS-flygplan eller ett kärnkraftverk – det får aldrig gå ner.

Vi anställer gärna den som brinner för något och har ett driv, berättar Jessica Andreasson och Nils-Robert Persson från Cinnober. "Själv har jag världens bästa jobb", menar Jessica Andreasson och berättar att hon kom in på Cinnober genom att göra ett examensarbete inom företaget.

Bästa dagen hittills

– Det är mycket intressant att få träffa företagen och få veta mer om vad man kan göra när man gått ut, säger studenten Ida Bladh, som är en av arrangörerna för Systemvetardagen.

Ida och Sofie Linnér drar det stora lasset denna dag med att hålla kontakt med företagen, bjuda in studenterna och ordna med lunch och fika.

– Det här är den bästa dagen hittills, menar Sofie, och berättar att man i år har långt fler deltagare än tidigare år.
Glad över så många tjejer

Jörgen Bohlin, kundansvarig från Sogeti, är också mycket nöjd över träffen.

– Ifjol tror jag att det inte var en enda tjej. Men nu är ni ju många, säger han och tittar ut över studenterna som kommer från de olika årskurserna på Systemvetenskapliga programmet vid institutionen för Informatik vid Umeå universitet.

Via länk finns också studenter från Skellefteå och Örnsköldsvik med så det är en stor skara som sammantaget lyssnar på företagen. Förutom Cinnober och Sogeti deltar även Lars Zingmark och Nils-Petter Augustsson från Logica och Urban Holmgren Knowit från företagsvärlden. Med under dagen finns även föreningen Datatjej som passar på att bjuda in till den kommande rikskonferensen i februari 2012 för datatjejer från Sveriges alla universitet.

Brinnande driv lika viktigt som CV

Men hur var det med att skriva sitt CV? Menade verkligen Nils-Robert Persson, styrelseordförande i Cinnober, att det inte behövs? Jo, även om han kanske själv inte ägnar så stor tid åt att plöja CV:n så har han förmodligen andra inom företaget som gör det. Men vad han vill trycka på är ändå att möjligheten till att få en anställning ligger inte i första hand i ett CV.

– Ni får inte jobb på ett CV hos Cinnober. Ni ska brinna för det ni vill göra och ser vi att ni gör det kan vi anställa er, förklarar Nils-Robert Persson och betonar flera gånger att det handlar mycket om vem man är som person om man kan rymmas inom företaget. Gör man det går det att alltid att utforma en tjänst, fortsätter Persson.

Tar chansen att fråga

Att intresset är stort för de fyra företag som medverkar under dagen märks under fikapausen. Studenterna samlas runt företagens representanter och öser ur sig frågor. Vilka kurser är det bra att jag har läst? Vilken ingångslön kan jag få? Kan jag jobba halvtid eller på distans? Vad förväntar ni er av mig?

Att Systemvetardagen är viktig för studenterna för att de ska få en bredare och djupare bild av det arbetsliv som väntar är mycket tydligt, och arrangörerna Ida Bladh och Sofie Linnér känner sig mer än nöjda över att allt gått över förväntan bra.

Therese Jacobsson, Sogeti, berättar om hur en dag på jobbet ser ut för en testledare och hinner ge en snabblektion i kanban och agil utveckling.

Nils-Robert Persson från Cinnober i samtal med studenterna Joakim Olsson, Viktor Mähler och Fredrik Karlsson.

Lars Zingmark, platschef på Logica i Umeå, berättar om företagets verksamhet för studenten Brisk Mahmoud.

Arrangören Ida Bladh hjälper Urban Holmgren från Knowit med dator och projektor.

Evelina Fagertun från föreningen Datatjej passar på att under Systemvetardagen ta upp anmälningar till rikskonferensen Datatjej 2013 som anordnas i Umeå i början av 2013. Linda Stenmark och Signa Sandqvist från Systemvetarprogrammet hakar gärna på och registrerar sig.

Redaktör: Mikael Hansson