Publicerad: 2010-04-10

Brinnande intresse för funktionell design

NYHET Att arbeta som brandman är ett tufft jobb och en bra utrustning är ett måste. Studenter från Designhögskolans masterprogram för avancerad produktdesign fick en verklig utmaning när de i ett projekt skulle skapa lösningar för Umeå brandförsvar.

– Brandförsvaret har funnits högt upp på vår önskelista över samarbetspartners, säger Thomas Degn, programansvarig för masterprogrammet för avancerad produktdesign på Designhögskolan.
Design for user experience är ett återkommande inslag på programmet, och går ut på design för nytta mer än för sakens skull. Tidigare år har man till exempel riktat in sig på busschaufförer som kör skolskjuts och unga rullstolsburna människor.

Provade på livet som brandmän

På brandstationen och Brandförsvarets träningsområde vid flygplatsen fick studenterna testa den utrustning som brandmännen använder sig av, bland annat fick de gå in i en brinnande container med andningsutrustning och skyddskläder. Många av dem tog prova på-livet som brandman ett steg längre när de sov över på brandstationen och fick följa med på en utryckning.Studenterna fick sedan själva välja ett område där de såg att det fanns chans till förbättring.– Flera valde samma tema, men hittade helt olika lösningar, berättar Thomas Degn.
Flera studenter inriktade sig på den ökade cancerrisk som brandmän utsätts för. Andra fokuserade på ergonomi. Utrustning för räddningsinsatser vid bilolyckor skapades av någon och rökdykarnas arbetsmiljö stod i fokus för andra projekt.

Skapa saker som behövs

– Huvudsyftet med kursen är inte att skapa produktionsvänliga lösningar, utan snarare att studenterna ska identifiera problem, förklarar Thomas.
– Vi tror på att skapa saker som verkligen behövs, det är så man skapar hållbara produkter. I den här typen av projekt får man verkligen empati för användargruppen och just här har studenterna känt att de jobbat med något sär- skilt viktigt, även om det var en svår utmaning från början, säger han.

Fin respons från Brandförsvaret

Conny Qwarforth, brandinspektör på Umeå brandförsvar, är imponerad av studenternas resultat.
– De såg saker på ett annat sätt än vi som jobbat här flera år. Några av de saker som kom fram skulle man kunna sätta i bruk redan nu, utan att det skulle vara särskilt kostsamt, säger han.

Bild: Malin Grummas
Även vid mindre bränder, eftersläckningar och liknande utsätts brandmän för farliga partiklar. Studenten Malin Grummas har skapat en andningsmask för dessa tillfällen, som även slår om till en syrgasbehållare om halten av farliga ämnen i luften blir för hög.

Redaktör: Anja Hansen