Publicerad: 2012-10-16

Brottare kombinerar studier och elitidrott i Umeå

NYHET Sex brottare från Skönsbergs brottningsklubb i Sundsvall och en från IFK Linköping BK har valt att flytta till Umeå för att kombinera sin elitidrottssatsning med studier på Umeå universitet.

Umeå har just nu Sveriges största grupp av elitbrottare i träning. Umeå universitets elitidrottsavtal har gjort det möjlighet för brottare att sattsa fullt ut i Umeå. Detta är en satsning som förhoppningsvis ska gynna brottningen i Umeå i stort och att dessa studenter parallellt med sin idrottssatsning får en god utbildning.

Elitbrottarstudenterna pluggar:Per Storgärd, civilingenjör, energiteknikIsa Håkansson, arkitektJohan Storgärd, jägmästareSiri Englund, civilingenjör, teknisk fysikSara Storgärd, civilingenjör, industriell ekonomiSandra Bertilsson, läkare
Linn Koistinen, läkare

Umeå centrum för idrottsvetenskap önskar er lycka till med både brottningssatsningen och studierna!

Läs mer i den tryckta upplagan av VK, lördag 20 oktober 2012

Redaktör: Anna Svanbeck