Publicerad: 2013-04-22

Bullriga leksaker ska bytas ut

NYHET AFA Försäkring har beviljat över en och en halv miljoner kronor till Fredrik Sjödin, som undervisar vid institutionen för psykologi, för att forska om att byta ut bullriga leksaker och förbättra förskolans ljudmiljö.

Förskolan har ofta en bullrig arbetsmiljö. Sedan två år måste leksakstillverkarna minimera riskabelt ljud, men det råder fortfarande stor brist på kunskap om hur leksaksbullret påverkar och stör oss.

Ett tidigare forskningsprojekt visar att ett bra sätt att förbättra ljudmiljön är att byta till tystare leksaker.

AFA Försäkring satsar årligen flera miljoner kronor på forskning som ska förebygga ohälsa och arbetsskador, och nu beviljar AFA 1 622 000 kr till Fredrik Sjödin för att på tio förskolor hitta de tio bullrigaste leksakerna och ersätta dem med tystare alternativ. Resultaten ska sedan förmedlas till såväl inköpare på förskolorna, som till de som tillverkar, importerar och säljer leksaker.

Läs mer på AFAs hemsida

Redaktör: Anngelica Kristoferqvist