Publicerad: 2012-04-19

Bureskolan tog hem segern i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8 A Bureskolan från Bureå vann regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8 B, Svenstaviks skola, Svenstavik, och trea blev Kiörningskolan klass 8:2 från Östersund.

Bureskolan kopplade greppet tidigt i finalen och vann med 34 poäng, tvåan Svenstavik fick ihop 30 poäng och trean Kiörningskolan hade 28 poäng. Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen i Umeå den 24 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor. Klass 8 B Svenstaviks skola vann designpriset för sitt bollkedjebygge, vilket gav 1000 kronor till klasskassan. I regionfinalen deltog nio åttondeklasser från skolor i mellersta Norrland. Mer information om Teknikåttans riksfinal finns på: http://www.teknat.umu.se/nyhet//.cid187660 Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet. Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet är i år värd både för regionfinal och riksfinal.
Bildtext: Bureskolans lag tog tillsammans med resten av 8 A klassen till riksfinal i Teknikåttan.

För mer information, kontakta gärna:

Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 090-786 5323
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog