Publicerad: 2014-04-14

Byter till eget hus efter 17 år

NYHET Yngve Appelblad som alltid funnits till hands för personal och studenter i Beteendevetarhuset, går nu i pension, efter 17 år som hustekniker.

Yngve Appelblad kom till Beteendevetarhuset 1997 efter att ha arbetat flera år inom Mediateknik som ljudtekniker. Totalt har det blivit 31 år inom den statliga tjänsten och en guldklocka pryder handleden, som ett kvitto på detta.

När det gäller teknikutvecklingen anser Yngve att skillnaden är som natt och dag, idag jämfört med då han började vid universitetet.
- Då hade vi inte ens en dator på avdelningen. Den digitala utvecklingen har ju möjliggjort saker som vi bara kunde drömma och fantisera om, till exempel videoprojektorer i alla lärosalar.

Yngve har trivts med jobbet och den trevliga personalen i huset, men tycker att förutsättningarna för Husservice har försämrats under den tid som han har jobbat i huset.
- Jag kommer inte att sakna jobbet, så som det har blivit, säger Yngve, däremot kommer jag att sakna den sociala biten.

På onsdag jobbar Yngve sin sista dag i Beteendevetarhuset, men sysslolös lär han inte bli framöver.
- Det är det eviga pysslet med trädgård och hus, listan kan göras lång, säger Yngve och ler.