Publicerad: 2016-10-30

Campus guldgruva för Pokémon Go-spelare

NYHET Sedan Pokémon Go dök upp i somras har campus blivit ett populärt tillhåll för spelare. Här finns många så kallade Pokéstops, där det går att samla på sig bollar, ägg och andra digitala tillgångar. Dessutom är området lättillgängligt och i stort sett fritt från bilar.

Umeå universitets campusområde har på senare tid blivit ett besöksmål av det lite ovanligare slaget. Det handlar om det populära spelet Pokémon Go, där campus är en riktig guldgruva för spelare. För ett par dagar sedan testade fyra 10-åringar området för första gången.

– Det är jättebra att spela här! Det går att fånga jättemånga bollar på kort tid, och det finns lite ovanliga Pokémons här, plus ett gym, säger Filip Bjuhr, Pelle Bergvall, William Nygren och Svante Ahlner i munnen på varandra, innan de fortsätter runt campus för att fånga fler monster.

En av Umeås riktiga Pokémon Go-fantaster håller med.
– Om du är ute efter Pokéstops finns det två särskilt bra områden i Umeå. Det ena är Skulpturparken på Umedalen och det andra är campus. Hetaste platsen på campus ligger i närheten av Fysikhuset. Där finns tre Pokéstops som går att komma åt utan att röra en fena, säger spelaren, som vill vara anonym.

Bra besöka olika ställen

Det platsbaserade spelet med förstärkt verklighet (augmented reality) går ut på att fånga, träna och strida med virtuella monster. Sedan spelet släpptes i somras har det laddats ner av miljontals spelare världen över. Även i Umeå blev Pokémon Go – som är gratis att ladda ner – en succé.
– För mig är tjusningen med spelet att hitta nya monster, och att komma ut och röra på sig. Och vilka monster som finns på olika platser varierar över tid, fortsätter vår anonyma guide i spelets värld.

Hon berättar att det i dagsläget finns 151 olika typer av monster i världen, varav 142 går att hitta i Sverige. Resten är blockerade för framtida spelsläpp eller är regionsspecifika.
– Det innebär att du måste vara i just det landet eller den regionen för att kunna fånga dem.

Själv har hon nått nivå 28, och idag går det åtminstone att nå upp till nivå 40. Men hon tror att det kommer att bli möjligt att nå ännu högre i framtiden.
– Så länge det finns spelare kommer det nog att släppas fler nivåer. Men för mig börjar det bli svårt att ”levla upp”. Jag måste samla 2 000 monster till för att nå nästa nivå.

Filip Bjuhr och Pelle Bergvall har nått nivå 18, och William Nygren och Svante Ahlner nivå 14, i spelet som lockar både barn och vuxna till campus.

Höstlovsbesök på campus
Till och med den 1 november har spelet ett särskilt Halloween-tema. Då går det att få extra mycket godis och hitta många spökaktiga Pokémons, som Zubat, Golbat, Gastly, Haunter, Gengar, Drowzee och Hypno. Och Filip Bjuhr, Pelle Bergvall, William Nygren och Svante Ahlner hoppas på fler besök på campus under höstlovet.

– Ja, nu på Halloween kan man ju hitta mycket mer av allt. De mest sällsynta Pokémons jag har fångat på campus är nog Wigglytuff och Gengar, säger Pelle Bergvall, innan han springer vidare på campus.

Se en kort film om Pokén-jakt på Campus Umeå:

Redaktör: Camilla Bergvall