Publicerad: 2014-11-05

Cancerfonden delar ut 25 miljoner kronor till Umeå universitet

NYHET Cancerfonden delar i år ut rekordsumman 415 miljoner kronor i forskningsstöd. Umeå universitet får totalt 25 miljoner kronor.

En av dem som fått sin ansökan beviljad är Richard Palmqvist, professor vid Institutionen för medicinsk biovetenskap, Umeå universitet. Han har tilldelats ett anslag på tre miljoner kronor fördelat över tre år. Han ska undersöka vad det är som gör att vissa tjock- och ändtarmscancrar sprider sig aggressivt medan andra inte gör det.

– Vi ska titta in i cellerna och ta reda på hur tumörerna växer, sprider sig och påverkar kroppen. Vår förhoppning är att kunna identifiera olika undergrupper av tjock- och ändtarmscancer och därmed få ett bättre underlag för hur vi ska behandla dessa patienter i framtiden, säger Richard Palmqvist.

– Tack vare gåvor från privatpersoner, företag och testamenten kan Cancerfonden i år dela ut rekordsumman 415 miljoner kronor till svensk cancerforskning, säger Klas Kärre ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

För mer information, kontakta gärna:

Richard Palmqvist, Umeå universitetTelefon: 070-645 12 50
E-post: richard.palmqvist@medbio.umu.se