Publicerad: 2017-03-30

Cancerfonden finansierar forskartjänst för WCMM-forskare

NYHET Cancerforskaren Daniel Öhlund får ett speciellt Fellowship i pankreasforskning från Cancerfonden. Forskningsstödet på 3 år till Daniel Öhlund, som nyligen rekryterades till det nystartade Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM) vid Umeå universitet, ingår i en särskild satsning på forskning kring bukspottkörtelcancer.

– Jag är mycket tacksam för det här bidraget från Cancerfonden. Med vårt forskningsprojekt hoppas vi kunna utveckla nya läkemedel som blockerar interaktionen mellan cancercellerna och stödjevävnaden. Effektiva läkemedel av denna typ skulle förbättra prognosen avsevärt för patienter med bukspottkörtelcancer, säger Daniel Öhlund, som kombinerar ST-tjänstgöring vid Cancercentrum vid Norrlands universitetssjukhus med en biträdande universitetslektortjänst vid WCMM och Institutionen för strålningsvetenskaper.

Daniel Öhlund är en av tre Wallenberg Molecular Medicine fellows som i december 2016 rekryterades till WCMM. Hans forskningsmål är att förstå samspelet mellan cancercellerna och de omgivande stödjecellerna i bukspottkörteltumörer. Stödjecellerna, som bland annat producerar den bindväv som återfinns i tumören, utövar en skyddande effekt på cancercellerna och stimulerar dem att tillväxa och att sprida sig.

Klas Kärre. Foto: Cancerfonden.

– Det är glädjande att i år kunna göra en särskild satsning på forskare som inriktar sig på bukspottkörtelcancer. Det är en cancerform som fortfarande har en dålig prognos och behovet av nya och effektiva behandlingsmetoder för att upptäcka och behandla sjukdomen är stort, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd i ett pressmeddelande.

Mer om Daniel Öhlunds forskning

Länk till artikel om Daniel Öhlunds forskning på Cancerfondens webb

Länk till porträtt av Daniel Öhlund på Västerbottens läns landstings webb

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel ÖhlundTelefon: 070-555 4086
E-post: daniel.ohlund@umu.se