Publicerad: 2023-11-16 Uppdaterad: 2023-11-20, 14:27

Cancerfondsmiljoner till forskning i Umeå

NYHET Cancerforskning vid Umeå universitet får ett tillskott om 59,5 miljoner kronor i Cancerfondens tilldelning hösten 2023. Umeå hamnar därmed på femte plats av totalt 13 lärosäten i landet denna gång. Mest får forskning vid Karolinska Institutet som kammar hem sex gånger så mycket som Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson
  • Thomas Borén, får 2,4 miljoner kronor till projektet Vaccine in protection against gastric cancer.

• Felipe Cava, 2,4 miljoner till The role of microbiota-derived non-canonical D-amino acids in intestinal homeostasis and colorectal cancer.

• Erik Chorell, 2,4 miljoner till Using Guide DNA-Ligand Conjugates to Regulate Expression of Specific Oncogenes.

• Teresa Frisan, 2,4 miljoner till Deciphering the immune and genetic landscape in pancreatic ductal adenocarcinoma for patient stratification.

• Ulf Gunnarsson, 2,4 miljoner till Colorectal cancer: The impact of matrix composition on local and systemic inflammatory responses – an important modulator of consensus molecular subtypes and prognosis factor.

• Johan Henriksson, 2,4 miljoner till Dissecting human T cell exhaustion using a new single-cell telomere length measurement protocol.

• Johan Holmberg, 3 miljoner till Aberrant splicing and HIF2a in neuroblastoma.

• Erik Johansson, 4 miljoner till Cancerrelaterade förändringar hos DNA Polymerase epsilon och genominstabilitet.

• Maréne Landström, 5,25 miljoner till Exploring TGFβ oncogenic signaling to diagnose, prevent, and treat metastatic cancer in precision medicine.

• Jan Larsson, 3,75 miljoner, Kromosomala omlagringar, epigenetisk respons och kromosomsegregation.

• Richard Lundmark, 3 miljoner till Mechanisms of altered metabolism in triple negative breast cancer.

• Karin Nylander, 3 miljoner till Studies of squamous cell carcinoma of the mobile tongue focusing on potential age dependent differences in metabolism and the use of artificial intelligence in prediction of prognosis and genotype from histological slides.

• Richard Palmqvist, 5,25 miljoner till The gut microbiome in colorectal cancer – From mechanistic insights to clinical applications.

• Jenny Persson, 3 miljoner till Cancer cell adaptive program in initiation of metastatic growth in distant organs and novel therapeutic strategies.

• Bethany van Guelpen, 3,75 miljoner till Understanding colorectal cancer etiology, toward precision prevention.

• Jonas von Hofsten, 2,4 miljoner till Evaluation of rhabdomyosarcoma progression and regression in genetic models.

• Sun Nyunt Wai, 3,75 miljoner till Role of secreted bacterial factors in modulation of host cell signalling and in carcinogenesis.

• Daniel Öhlund, 3 miljoner till Targeting Tumor-Stromal Interactions in Pancreatic Cancer.

• Mikael Johansson, 600 000 kronor till Svenska planeringagruppen för lungcancer.

• Martin Rutegård, tre år och tre månader till Anastomosläckage och avlastande stomi vid operation för kolorektalcancer.

Läs mer på Cancerfondens webb