Publicerad: 2014-03-25

Caroline Sjöberg blir ny universitetsdirektör vid Umeå universitet

NYHET Caroline Sjöberg blir ny universitetsdirektör vid Umeå universitet från den 1 juni. Hon har tidigare arbetat som myndighetschef för Verket för högskoleservice och har närmast varit knuten till The Leadership Foundation for Higher Education i London.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Caroline Sjöberg. Hennes tidigare breda erfarenheter gör att hon har en mycket värdefull kunskap om högskolevärlden och ett stort kontaktnät – både nationellt och internationellt. Hon har också i sina tidigare chefsbefattningar varit en mycket skicklig och uppskattad ledare, och det råder ingen tvekan om hennes engagemang och kommunikativa förmåga. Jag ser mycket fram emot ett nära samarbete med Caroline i ledningen för Umeå universitet, säger rektor Lena Gustafsson.

Universitetsdirektören är den högsta administrativa chefen vid Umeå universitet. Arbetet bedrivs i gränslandet mellan akademi och politik. Caroline Sjöberg kommer att ingå i rektors ledningsgrupp, och ansvara för myndighetsfrågor och för universitetets hela verksamhetsstöd. Rollen som universitetsdirektör innebär även många kontakter, både internt inom universitetet och externt med regeringskansli, departement, myndigheter och organisationer.

– Jag ser verkligen fram emot att bli universitetsdirektör. Som chef vid VHS och SLU har jag samarbetat med Umeå universitet och fått ett mycket gott intryck. Det är ett attraktivt och brett lärosäte som är modernt och nytänkande. Arbetet kommer att bli jättespännande, säger Caroline Sjöberg.

Caroline Sjöberg är utbildad personalvetare vid Lunds universitet och har utöver det deltagit i och lett ett flertal ledarskapskapsutbildningar. Hon har tidigare arbetat som personaldirektör vid både Uppsala universitet och SLU. Vid SLU fortsatte hon sin karriär som vice universitetsdirektör. År 2010 började hon som myndighetschef vid Verket för högskoleservice (VHS), den myndighet som tidigare ansvarade för antagning och urval till svenska universitet och högskolor. I samband med att verksamheten vid VHS överfördes till Utbildnings- och högskolerådet (UHR) flyttade Caroline Sjöberg till London. Sedan maj 2013 har hon som konsult varit knuten till The Leadership Foundation for Higher Education. Hon har under denna tid hållit kontakt med den svenska högskolesektorn, bland annat som ledamot i Mittuniversitetets styrelse.

Caroline Sjöberg kommer att efterträda Lars Lustig som avslutade sin tjänst som universitetsdirektör vid Umeå universitet den 31 juli 2013 för att bli länsråd för Västerbotten.

För ytterligare information, kontakta gärna:Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitetTelefon: 073-079 42 91
E-post: lena.gustafsson@adm.umu.se

Caroline SjöbergTelefon: 090-786 62 00