Publicerad: 2016-01-26

Caroline Sjöberg ny ledamot i UKÄ:s insynsråd

NYHET Regeringen har utsett nya ledamöter i Universitetskanslersämbetets insynsråd. En av dem är Caroline Sjöberg, universitetsdirektör vid Umeå universitet.

– Jag känner mig hedrad och stolt över att ha blivit utsedd till ledamot i rådet, och hoppas att mina erfarenheter från flera universitet och myndigheter kommer att vara en tillgång för att utveckla Universitetskanslersämbetet, säger Caroline Sjöberg.

Universitetskanslersämbetets insynsråd ska öka regeringens och medborgarnas insyn i myndighetens verksamhet, och fungerar också som rådgivande grupp till universitetskanslern. Förutom ordförande Harriet Wallberg, universitetskansler, består rådet av åtta ledamöter, som ska bidra med sin kunskap och kompetens inom olika områden.

Förutom att arbeta som universitetsdirektör vid Umeå universitet, har Caroline Sjöberg en bakgrund som myndighetschef för Verket för Högskoleservice, och har tidigare haft uppdrag vid både Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Insynsrådets ledamöter:

• Ordförande Harriet Wallberg, universitetskansler, UKÄ
  • Caroline Sjöberg, universitetsdirektör, Umeå universitet
  • Anders Söderholm, rektor, Mittuniversitetet
  • Sigbritt Karlsson, rektor, Högskolan i Skövde
  • Sven Stafström, generaldirektör, Vetenskapsrådet
  • Anna-Karin Hatt, VD, Almega
  • Jens Oddershede, F. Rektor, (Danmark)
  • Johan Alvfors, student, SFS
  • Karin Boson, doktorand, Göteborgs universitet/SFS

För mer information, kontakta:

Caroline SjöbergUniversitetsdirektör, Umeå universitet