Publicerad: 2014-11-05

Celiaki.se: Falskt alarm i media om celiaki och idrott

NYHET Just nu cirkulerar flera artiklar i medier och på internet med felaktiga uppgifter om vilka konsekvenser celiaki kan ge i ett idrottssammanhang. Flera av uppgifter tillbakavisas av Anneli Ivarsson, överläkare och universitetslektor vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet.

Enligt artiklarna skulle fotbollsspelaren Rasmus Elm ha fått allvarliga problem med sjukdomen celiaki (även kallad glutenintolerans), och att han till och med skulle kunna bli förlamad på grund av celiaki.
– Jag har en stor erfarenhet av denna sjukdom och aldrig hört talas om förlamning kopplat till glutenintolerans. Min bedömning är att de aktuella problemen i så fall sannolikt beror på någon annan sjukdom, säger Anneli Ivarsson till TV4:s Fotbollskanalen.

Celiakiförbundet 5/11 2014: Falskt alarm i media om celiaki och idrott

Fotbollskanalen 4/11 2014: Expertläkaren om Elm-uppgifter: Stämmer inte

Expressen 4/11 214: Experten om Rasmus Elm: "Stämmer inte"