Publicerad: 2015-11-24

Centrala ALF till pediatrikforskare

NYHET Med stolthet kan enheten meddela att tre av åtta yngre forskare som tilldelats Centrala ALF-medel 2016-2018 är hemmahörande vid pediatrik. Det är docent Christina West och överläkarna Staffan Berglund och Niklas Timby som tilldelas totalt 900 000 kr vardera. Delad glädje är trippel glädje, stort grattis till er!

Christina West får bidraget för projektet Predictors of non--communicable diseases in childhood (Northpop)- a population--based prospective birth cohort study of mother--father--child triads, Staffan Berglund för Uppföljning av låg födelsevikt (ULF-studien) och Niklas Timby för projektet Ny modersmjölksersättning för att minska skillnaden mellan ersättningsuppfödda och ammade barn.

Vi kan ytterligare glädjas åt att Pernilla Lif Holgersson (Institutionen för odontologi) tilldelats 1,2 miljoner kronor för Oral microbiota in health and disease, a side study to the Northpop study. Northpop är en studie om barns hälsa i Västerbotten, som planeras starta våren 2016, under ledning av pediatrikforskarna Christina West och Magnus Domellöf.