Publicerad: 2013-03-15

Charlotte Wiberg ny docent

NYHET Charlotte Wiberg har utsetts till docent vid institutionen för Informatik. Förutom karriären som forskare har Charlotte Wiberg även varit framgångsrik som entreprenör kring sport och it.

– Att bli docent betyder två saker för mig - erkännande och inspiration. Erkännande utifrån att forskningsvärlden erkänner mig som en accepterad och fullvärdig del av det systemet och inspiration i det att man blir väldigt sugen att fortsätta forska, publicera sig och naturligtvis i och med det också meritera sig vidare, kommenterar Charlotte Wiberg utnämningen som docent.

Charlotte har också tagit erfarenheter från sin forskning vidare ut som entreprenör. Som sådan driver hon företaget Creative Camp, ett avknoppningsföretag från Umeå universitet som utformar interaktiva koncept för webb och mobil inom området SportIT.

På Creative Camp är SportIT kärnområdet och förutom regelrätt utveckling, exempelvis med bokningsappar, bedriver man också forskning kring hur it kan motivera och inspirera till ett hälsosamt liv. Man tittar exempelvis på människors användning av teknik när de sportar, som sportklockor, träningsappar och kostdagböcker.

– Eftersom vi hela tiden i vår forskning ligger och bevakar teknikanvändning inom sport- och hälsoområdet så är det sedan lättare att föreslå passande lösningar för våra kunder som vi bygger specialanpassade SportIT-lösningar till, berättar Charlotte Wiberg.

Redaktör: Mikael Hansson