Publicerad: 2017-04-06

Chris Heister ny styrelseordförande för Umeå universitet

NYHET Regeringen har beslutat att utse Chris Heister, landshövding i Stockholms län, till ny ordförande i Umeå universitets styrelse. Hon påbörjar uppdraget den 1 maj.

– Jag känner mig oerhört glad och hedrad över att få det här uppdraget! Umeå universitet har en enorm bredd och spets, och både en stark förankring i regionen och framgång på den internationella arenan. Som ordförande hoppas jag kunna bidra till att stärka universitetets regionala, nationella och internationella position när det gäller utbildning, forskning och samarbete med näringslivet, säger Chris Heister.

Sedan 2012 är Chris Heister landshövding i Stockholms län, och före dess var hon landshövding i Västerbotten. Hon har under många år tjänstgjort som moderat riksdagsledamot, och har bland annat arbetat som sakkunnig åt dåvarande statsminister Carl Bildt. Tidigare har Chris Heister också varit ledamot i styrelsen för Umeå universitet, men nu har hon alltså utsetts till ordförande.

– Umeå och Västerbotten har en självklar plats i mitt hjärta, och det ska verkligen bli jätteroligt att återknyta till både universitetet och staden – det känns lite som att komma hem igen!, säger hon.

Regeringen har även fattat beslut om andra externa ledamöter i styrelsen för kommande mandatperiod. Nya ledamöter – förutom Chris Heister – är professor Mohammad Fazlhashemi, professor Sophia Hober och länsråd Lars Lustig. Rektor Hans Adolfsson är nöjd med beskedet.

– Jag är glad att regeringen nu äntligen fattat beslut om ny universitetsstyrelse, och jag ser fram mot ett gott samarbete med både nya och gamla ledamöter. Chris Heister har med sina uppdrag som landshövding i såväl Västerbotten som i Stockholm ett brett kontaktnät som jag är övertygad kommer att gynna universitetet, säger han.

Även Mohammad Fazlhashemi och Lars Lustig har ett förflutet vid Umeå universitet. Mohammad Fazlhashemi var tidigare professor vid institutionen för idé- och samhällsstudier, och Lars Lustig var universitetsdirektör fram till 2013.

Regeringen har fattat beslut om ordförande och följande externa ledamöter i styrelsen under perioden 1 maj 2017–30 april 2020:

•    Ordförande Chris Heister, landshövding

•    Barbara Cannon, professor•    Mohammad Fazlhashemi, professor•    Sophia Hober, professor•    Lars Lustig, länsråd•    Olle Stendahl, professor•    Lars Stenlund, verkställande direktör
•    Sara Öhrvall, verkställande direktör

För ytterligare information, kontakta gärna:

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet090-786 53 30
rektor@umu.se

För kontakt med Chris Heister, kontakta:Enheten för kommunikation, Länsstyrelsen i Stockholm010-223 10 00
stockholm@lansstyrelsen.se

Pressbild Chris Heister Foto: Mikael Sjöberg