Publicerad: 2015-03-23

Civilingenjörsstudenter skapade musik via datorer

NYHET Studenterna på Civilingenjörsprogrammet för Interaktion och Design har under kursen Mediesignaler skapat musik via datorer. Resultatet blev 16 olika melodier som fick delta i en elektronisk musikfestival där studenterna röstade på de olika bidragen.

– Syftet med projektet är att göra något på labb som blir verkligt. Det går att använda filter på väldigt många olika sätt men nu skapas toner, ljud och melodier och det blir något riktigt som man kan ta på, eller i alla fall lyssna på. Som lärare märker jag hur kul studenterna tycker det är att göra något som faktiskt blir något. Sen är själva tävlingen väldigt rolig, säger Ulrik Söderström, kursansvarig och programansvarig, civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, Umeå universitet.

Projektet är en del av kursen Mediesignaler, där studenterna arbetar med olika sorters signaler, men mest med ljud. Med hjälp av filter som svänger som stränginstrument har de skapat toner från olika sorters stränginstrument och sedan byggt låtar med dessa toner.

Vinnarna i civilingenjörsstudenternas meloditävling, Cornelia Damber Håkansson och Mike Mellquist.

Arbetet pågick parallellt med andra kursmoment under 3,5 veckor och resulterade i 16 olika melodier, vardera cirka 1/2-1 minut långa. Studenterna tävlade sedan med sina låtar i en elektronisk musikfestival, där de fick rösta på de olika bidragen. Vinnare blev låten Världens mest blipp-bloppigaste låt som gjorts av Mike Mellquist och Cornelia Damber Håkansson. Deras bidrag fick över 40 procent av rösterna.

Lyssna på Världens mest blipp-bloppigaste låt

För mer information, kontakta gärna:

Ulrik Söderström, kursansvarig och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, Umeå universitetTelefon: 090-786 99 91, 070-346 03 31
E-post: ulrik.soderstrom@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog