Publicerad: 2016-03-01

Civilingenjörsstudenter utvecklade krisinformations-app

NYHET Ligger nedfallna träd på vägen efter en storm? Vilken förödelse har en översvämning orsakat i ett område? Mobilappen ”Krisläge” har utvecklats av fem civilingenjörsstudenter i interaktion och design vid Umeå universitet. Appen hjälper myndigheter att informera allmänheten i krissituationer – och folk som befinner sig där det händer kan själva bidra med information.

Lyssna på intervjun

– ”Krisläge” fungerar som en tvåvägskanal, förklarar Linus Lagerhjelm, en av studenterna i gruppen. I Thailand efter tsunamin tog det minst en vecka för myndigheterna att kunna överblicka hur omfattande förödelsen var. Det hade förmodligen gått lättare om alla på plats hade kunnat rapportera in bilder och beskrivningar om hur det var. Då hade hjälpen kunnat komma fortare.

Studenter på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet har utvecklat ”Krisläge”, en webbsida och app för information vid krishändelser som naturkatastrofer och olyckor. Fr v Måns Hellgren, Mattias Hagberg, Isak Dunér, Linus Lagerhjelm och Fredrik Johansson.

Studenterna deltog i höstas i ett hackathon som arrangerades under arbetsmarknadsmässan Uniaden vid Umeå universitet. På 24 timmar skulle de utveckla en idé till färdig prototyp. Temat var ”Code Green”.

– Vi tolkade det som att försöka göra världen bättre på något sätt, säger Måns Hellgren. Efter att ha brainstormat landade vi i idén om att hjälpa till att få ut information i krissituationer.

”Krisläge” bygger på en hemsida som kopplas till en mobilapp. Tjänsten är platsbaserad, det vill säga att användaren får information om händelser i det område den råkar befinna sig. Man möts av en kartbild, ett flöde med information från polis, länsstyrelse och andra myndigheter, samtidigt som privatpersoner kan ladda upp bilder och beskrivningar av läget i det aktuella området.

”Krisläge” består av en mobilapp som visar information på en karta, kopplad till en webbsida. Både myndigheter och allmänhet kan bidra med information när något händer.

Juryn tyckte att studenternas idé var den som efter ett dygns arbete skulle gå bäst att lansera. De gick segrande ur hackathonet och har sedan fortsatt utveckla ”Krisläge”. I dagarna träffar de länsstyrelsen i Västerbotten för att presentera sitt koncept.

Tror ni att ni kommer att kunna ta produkten hela vägen ut på marknaden?
– Vi hoppas självklart det, säger Måns Hellgren. Men, vi är medvetna om att vi går i skolan och har begränsade möjligheter att utveckla själva, men i och med mötet med länsstyrelsen hoppas vi få en väg till möjligt samarbete eller en lansering på marknaden.

Intervju & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog