Publicerad: 2014-12-03

Civilingenjörsstudenter visar appar för att tillgängliggöra konst

NYHET Fredag 5 december har studenter vid civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, Umeå universitet, vernissage i Galleri Alva på Norrlands universitetssjukhus. Utställningen Visa konst – app-solut visar bland annat mobila applikationer för att göra visuell konst mer tillgänglig.

Utställningen grundar sig i de projektarbeten som studenter har utfört på två kurser, studenter från första året under kursen Interaktionsteknik och design samt studenter från fjärde året inom ramen för kursen Prototyputveckling för mobila applikationer.

– Studenter som läser första kursen på utbildningen har arbetat med framtida konst. De fick till uppgift att skapa något som kan ”väcka nyfikenhet för konst, vara ett pedagogiskt verktyg och inspirera till utforskning samt tillgängliggöra den konst som finns i Västerbotten för allmänheten”, berättar Ulrik Söderström, biträdande programansvarig, civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

Förstaårsstudenterna har skapat sju olika koncept och presenterar sina designer och prototyper på utställningen. Studenter från fjärde året på utbildningen, samt fristående studenter, har arbetat med att skapa prototyper för mobila applikationer som syftar till att tillgängliggöra dagens visuella konst i Västerbotten. De visar sina prototyper för mobila appar och designer på utställningen.

Projektarbetena, som utförts under hösten 2014, är ett samarbete mellan civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå Universitet och Region Västerbottens konstkonsulent Marielle Nylander inom projektet Bild och Form i Västerbotten som finansierats av Kulturrådet.

Tid: fredag 5 december, kl 12.00
Plats: Galleri Alva, Norrlands universitetssjukhus

För mer information, kontakta gärna:

Ulrik Söderström, biträdande programansvarig, civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, Umeå universitetTelefon: 070 346 03 31E-post: ulrik.soderstrom@umu.seThomas Mejtoft, programansvarig, civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, Umeå universitetTelefon: 090-786 99 33
E-post: thomas.mejtoft@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog