Publicerad: 2012-01-10

Civilingenjörstudenter vinner Umeå App Challenge

NYHET En grupp studenter från civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet har kammat hem första pris i tävlingen Umeå App Challenge arrangerad av bland annat Umeå Kommun.

Studentgruppen, som består av Johanna Liljedahl, Henrik Hansson, Annica Lindström, Sabina Sonning och Samuel Sonning, har skapat en applikation, en s.k. app, till iPhone som de kallat Mer Aktivitet! Gruppmedlemmarna fick ta emot sitt pris vid ett lunchevenemang på Rex under gårdagen.

Studenterna har läst kursen ”Prototyputveckling för mobila applikationer” och hade konkurrens i tävlingen också av tre andra grupper från samma kurs som skickat in bidrag. Alla dessa bidrag placerade sig bland de åtta bästa i tävlingen.

Dela sin aktivitet med andra

Applikationen är riktad till alla som befinner sig i eller nära Umeå, vare sig de är besökare eller riktiga infödingar, och visar dem vad staden har att erbjuda.

– Appens grundidé är att användarna delar med sig av de aktiviteter de utför samtidigt som de får tips av andra, säger Johanna Liljedahl.

Förutom att öka aktiviteten hos de enskilda användarna hjälper applikationen också näringslivet genom att fungera som en effektiv kanal för dem att nå ut till människor med. De får en chans att visa upp sig och marknadsföra de speciella aktiviteter som just de har att erbjuda. På detta sätt exponeras de inte bara för användare av applikationen men också genom sociala medier.

Om tävlingen:
I samband med kulturhuvudstadsåret 2014 anordnade Umeå kommun App Challenge Umeå, en tävling som uppmuntrar kreativiteten och utvecklingen av mobila applikationer eller tjänster som kan vara till nytta, glädje eller förundran för Umeås medborgare, besökare, potentiella studenter m fl. Tävlingsperioden pågick från 14 juni till 31 oktober 2011 och var öppen för alla. Vinnare utsågs genom betygsättning av tävlingsbidragen med appens avseende på: originalitet/innovationshöjd/potentiell nytta, teknisk realiserbarhet samt affärsmässig potential.

Foto: Kalle Prorok

För mer information, kontakta gärna:

Johanna LiljedahlTelefon: 070-65 44 559
E-post: johanna.m.liljedahl@gmail.comThomas Mejtoft, programansvarig civilingenjörsprogrammet i interaktion och designTelefon: 090-786 99 33
E-post: thomas.mejtoft@tfe.umu.se

Redaktör: Ingrid Söderbergh