Publicerad: 2024-03-01

Kompetensutveckling inom hållbar utveckling

NYHET Handelshögskolan vid Umeå universitet stod värd den 22-23 februari 2024, för symposiet "Competence building on sustainable development in undergraduate and post-graduate programmes", med syfte att utforska och diskutera hållbarhetsutbildning i olika länder och kulturer.

Universitetslektor Alice Annelin och Docent Gert-Olof Boström, arrangerade evenemanget tillsammans med Umeå Transformation Research Initiative (UTRI) och HAW-Hamburg University of Applied Sciences, Tyskland. Totalt 26 deltagare från 11 länder deltog i symposiet beståendes av seminarier, workshops och online-presentationer. Evenemanget var även öppet för anställda vid Umeå universitet att delta vid.

Professor Nick McGuigan vid Monash University i Australien ledde en workshop där backcasting-tekniker tillämpades med olika aktiviteter för att inspirera till kreativt tänkande om hur man kan nå den önskade framtiden inom högre utbildning.

- Rummet var fyllt av passion, tvärvetenskapliga diskussioner och lösningsorienterat tänkande som tillsammans ledde till många positiva och givande aktiviteter. Jag är så tacksam för alla deltagare som bidragit till utvecklingen av hållbarhet inom utbildning, säger Alice.

Under symposiet fördjupade sig deltagarna i hur man bäst integrerar hållbarhetskompetenser inom ramen för utbildning och hur man kan inspirera till handling kring hållbarhetsutmaningar genom olika samarbetsinsatser. Nyckelteman inkluderade bland att rollen för erfarenhetsbaserat lärande för att främja intrapersonella kompetenser och innovativa strategier för att införliva hållbarhet i akademiska läroplaner.

En av höjdpunkterna under symposiet var även avslöjandet av en kommande publikation med titeln "Competence Building on Sustainable Development in Undergraduate and Post-Graduate Programs”. Syftet med publikationen är att sammanfatta all den kompetensen som delades under symposiet, och att erbjuda en omfattande resurs för forskare inom området.

- Det hela gick väldigt bra och vi är tacksamma över att ha haft möjligheten att arrangera ett så lyckat evenemang, säger Gert-Olof.