Publicerad: 2024-02-23 Uppdaterad: 2024-02-28, 13:29

Curie-miljoner till postdoktoral forskning i Umeå

NYHET Flera forskningsprojekt med postdoktorer vid Umeå universitet får finansiering av EU-kommissionen inom ramen för det högt ansedda programmet Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA).

Text: Ola Nilsson

Anslagen inom MSCA söks i hård konkurrens och anses vara bland de mest prestigefyllda i hela Europa. Postdokprogrammet ger framstående unga forskare chans att arbeta och utveckla sina färdigheter i ett annat land, samtidigt som värduniversitetet får möjlighet att knyta till sig lovande internationell spetskompetens.

I denna omgång delar EU-kommissionen totalt ut finansiering om 260 miljoner euro till 1 249 postdoktorala forskare runtom i unionen. Fyra av dem finns vid Umeå universitet.

• Anton Kirch får 222 727 euro till projektet Understanding the ion distribution in LECs (UNID) med Ludvig Edman som handledare.

• Valentin L'hôte får 206 887 euro till projektet Investigating the regulation of the senescence-associated secretory phenotype by mitochondrial DNA metabolism for the development of novel senotherapies (MitoDNASen) under handledning av Sjoerd Wanrooij.

• Malgorzata Graul får 206 887 euro till projektet Molecular mechanisms behind filovirus entry and egress: the role of viral glycoprotein glycosylation (EBOVmembrinteract) med Marta Bally som handledare.

• Marie Sorin får 206 887 euro till projektet Structural and mechanistic basis of key intracellular steps of enterovirus infection (EnteroInfection) med Lars-Anders Carlson som handledare.

Sammanlagt sökte över 8 000 projekt finansiering, varav drygt 15 procent har beviljats. Ytterligare två projekt vid Umeå universitet ligger på reservlistan.

Driver forskningen framåt

För MSCA är mobilitet en nyckelfaktor. Programmet har fått sitt namn från den polska forskaren Marie Skłodowska-Curie, vars studier i Frankrike lade grunden för hennes framtida framgångar. Hon var den första kvinnan som tilldelades nobelpris och den enda forskare som har tilldelats två nobelpris i olika vetenskapliga kategorier, fysik och kemi.

Anslagets betydelse kan även illustreras av det faktum att Emmanuelle Charpentier är en tidigare MSCA-stipendiat.

Läs mer på EU-kommissionens webbplats