Publicerad: 2021-12-06

Curiosum deltar i Pilgatans julmarknad

NYHET Under Pilgatans julmarknad Öst på stan lördag den 11 december bjuder Curiosum vid Umeå universitet på glögg, pepparkakor, julpyssel och erbjuder julklappsfynd med vetenskaplig touch. För de som vill ta del av Curiosums alla aktiviteter så är det öppet som vanligt hela helgen.

Text: Ingrid Söderbergh

På Pilgatans julmarknad den 11 december kan besökare handla julklappar lokalt och klimatsmart av småföretagare från området. Utställare finns förutom på Pilgatan och Curiosum även utanför Hotell Gamla fängelset och på bokcafé Pilgatan och Bildmuseet.

– Vi har öppet som vanligt mellan 12 och 17 och alla barn som kommer förbi och säger hej får ett litet klurigt julpyssel med sig hem. Och självklart bjuder vi på glögg och pepparkakor, säger Alexandra Björnham, projektledare på Curiosum vid Umeå universitet.

I Curiosums butik i entrén erbjuds årskort och presentkort och julklappar för nyfikna barn i alla åldrar.

– ”Odla din egen kristall och ”Bygg en robot” är mycket populära presenter och nu har vi också en massa nya fascinerande experimentlådor till försäljning, säger Alexandra Björnham.

Besökare som löser inträde till Curiosum får uppleva en massa spännande och roliga aktiviteter. Se och delta i vetenskapsshowen Bubbelbus, gör dina egna supersåpbubblor i Kemilabbet eller programmera en robot. I domteatern visas filmen ”STORT – en kosmisk resa genom tid och rum”. Curiosum har öppet både på lördag och söndag.

Om Curiosum:

Curiosum är Umeås nya science center som bjuder in till en magisk värld för utforskande på Konstnärligt campus. Syftet är att öka barns, ungas och allmänhetens intresse och kunskaper om vetenskap och teknik. Curiosum ligger vid Umeå universitet och ingår i det strategiska partnerskapet med Umeå kommun.

Läs mer om Curiosum