Publicerad: 2023-06-28 Uppdaterad: 2023-06-29, 09:35

Säkrare förvaring av din cykel – cykelparkeringshus byggs på campus

NYHET Med start den 4 juli påbörjas arbetet med ett nytt cykelparkeringshus vid MIT-huset på huvudcampus i Umeå. Cykelparkeringen är till för både medarbetare och studenter, och du använder ditt umu-kort för att komma in. Cykelparkeringshuset kan börja användas vid årsskiftet.

Text: Anja Axelsson

Centralt placerat på huvudcampus i Umeå, på en plats där cykelparkeringar finns redan idag utanför MIT-huset, kommer det nya cykelparkeringshuset att finnas. Cykelparkeringen kommer dels ha 110 platser för cyklar inomhus, dels cirka 35 cykelparkeringar under skärmtak och laddboxför laddning av cykelbatterier.

Var lite extra uppmärksam när du passerar byggarbetsplatsen

Den 4 juli börjar byggstängsel att sättas upp kring byggarbetsplatsen. Gång- och cykelvägen från Universitetstorget mot Fysikhuset och SLU kommer vara öppen och tillgänglig under hela byggperioden.

Du behöver vara uppmärksam på att det kan röra sig en del maskiner och byggarbetare i närheten, så håll nere farten när du cyklar förbi.

Hjälp till att hålla MIT-husets entré fri från cyklar

Det kommer finnas extra cykelparkeringar på huvudcampus, till exempel finns även cykelparkeringar på baksidan av Universum som du kan använda. Hjälp oss att hålla entréer till byggnader och utrymningsvägar fri från cyklar så att utryckningsfordon och personer som vistas på campus kan komma fram tillgängligt.