Publicerad: 2017-10-25

Dags att anmäla sig till Teknisk fysiks robottävling

NYHET Varje år anordnar studenterna på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet en robottävling – öppen för alla som vill vara med. Tävlingen sker i två etapper. En kvaltävling hålls den 19 januari varifrån de åtta bästa lagen går vidare till finalen den 27 april 2018 i MIT-place i MIT-huset. Sista anmälningsdag är 6 november.

– Nytt för i år är att om du vill vara med och tävla, men inte har ett lag, kan du anmäla dig som ”singel-tävlande” och vi matchar ihop dig med andra för att skapa ett mixat lag, berättar Amanda Krantz, IT-amanuens vid teknisk fysik och en av de ansvariga för robottävlingen.

Kvaltävlingen går ut på att bygga en robotarm som på tävlingsbanan ska stapla fem olika stora klossar på höjden på så kort tid som möjligt. Mellan varje kloss som staplats ska lagen trycka på en knapp för att få en mellantid.

Det kostar ingenting att delta, lagen blir tilldelade alla elektronikkomponenter och har tillgång till teknisk fysiks 3D-labb inför tävlingen, säger Amanda Krantz. Där finns förutom 3D-skrivare en CNC-fräs, lödutrustning, verktyg och byggmaterial.

De åtta bästa lagen går sedan vidare till finalen där de ska bygga en unik robot som ska klara nya utmaningar och uppdrag. Mer information om detta och regler kommer att bli tillgängligt efter kvaltävlingen.

Anmälan görs till teknisk fysiks hemsida, där all information kring tävlingen och reglerna finns. Anmälningstiden går ut den 6 november.

För mer information, kontakta gärna:

Amanda​ ​Krantz, IT-amanuens, civilingenjörsprogrammet i teknisk fysikE-post:​ ​it​@tekniskfysik.se
Telefon:​ ​072​-​707​ ​07​ ​20

Redaktör: Anna-Lena Lindskog